Reklama
Reklama

Linie lotnicze Ryanair ogłosiły wprowadzenie tzw. Electronic Flight Bag (EFB). Zamiast dokumentacji papierowej piloci będą używać iPadów.

Electronic Flight Bag używane będą przez załogi wszystkich Boeingów 737-800 irlandzkiego przewoźnika / Zdjęcie: Ryanair

Irlandzki przewoźnik jest kolejnym, jaki zdecydował się na takie rozwiązanie. Wcześniej wprowadziły je m.in. Delta Air Lines (Tablety dla pilotów Delta Air Lines, 2013-10-04). Electronic Flight Bag (EFB, elektroniczne pomoce nawigacyjne i obsługowe) to cyfrowy odpowiednik podręcznego zestawu informacyjnego pilota. Zawierają one instrukcję użytkowania samolotu w locie, instrukcje obsługi technicznej, instrukcje użytkowania poszczególnych elementów wyposażenia awionicznego, listy wyposażenia oraz książki płatowca i silników, mapy i tabele w postaci elektronicznej.

Dodatkowo EFB służy jako podręczny kalkulator pomocny przy doborze optymalnych prędkości startu i nastaw przepustnicy, zależnie od pogody, stanu lotniska i masy samolotu. Opcjonalnie można zintegrować EFB z wyposażeniem monitorującym pracę załogi oraz może ono służyć jako zapasowy wskaźnik podczas wykonywania prac obsługowych.

Wszyscy piloci linii lotniczej Ryanair mają teraz dostęp do narzędzi Boeinga, umożliwiających zarządzenia osiągami (Onboard Performance Tool, OPT), czyli do obliczeń związanych ze startem, jak również do najnowszych danych zawartych w elektronicznych instrukcjach używanych podczas lotu, co zapewni dalszą poprawę efektywności oraz zarządzania czasem, zmniejszając zależność od materiałów papierowych, używanych do tej pory.

Posunięcie to jest kolejnym etapem realizacji programu Always Getting Better. Powyższe rozwiązanie to pierwszy z zestawu produktów, które Ryanair zamierza wprowadzić w przeciągu najbliższych kilku miesięcy. Będą to m.in. elektroniczne wykresy załadowania i arkusze położenia środka ciężkości samolotu, które będą przetestowane i zatwierdzone przez Irlandzki Urząd ds. Lotnictwa.

W ciągu najbliższych miesięcy Ryanair (Otwarcie bazy Ryanair w Gdańsku, 2014-10-29) planuje zrezygnować z papierowej dokumentacji na pokładach wszystkich eksploatowanych Boeingów 737-800. Oznacza to usunięcie z każdej kabiny załogi aż 15 kg papierowych instrukcji, czyli łącznie ponad 10 mln stron dokumentacji.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.