Wiadomości
Ostatnich 6 z 34 wyleasingowanych przez Włochy w 2001 myśliwców F-16A/B wróciło do USA. W przelocie nad Atlantykiem towarzyszył im transportowy C-130J i latający tankowiec USAF.
Włochy wyleasingowały 34 myśliwce F-16 w marcu 2001, zgodnie z programem nazwanym Peace Caesar. Samoloty były potrzebne na czas oczekiwania na wprowadzenie do uzbrojenia myśliwców nowej generacji Eurofighter Typhoon (Czwarta eskadra włoskich Eurofighterów, 2010-07-15). Włosi wypożyczyli 30 F-16A Block 15 ADF i 4 dwumiejscowe F-16B OCU, które w latach 2003-2010 miały wylatać do 45 tys. godzin. Z powodu opóźnienia dostaw nowych myśliwców, w 2009 leasing przedłużono do 1 czerwca 2012, a liczbę godzin lotu zwiększono do maksimum 47,8 tys., bez wzrostu kosztów umowy.
Kontrakt obejmował szkolenie włoskich pilotów i obsług w 162nd Tactical Fighter Wing Air National Guard w Tucson w Arizonie. Wypożyczone F-16 brały udział w kilku specjalnych operacjach. Między innymi w operacji Jupiter, z okazji inauguracji pontyfikatu Benedykta XVI, w ochronie Igrzysk Olimpijskich w Turynie w 2006 i w operacji Giotto 2009 - ochronie szczytu G8 w L'Aquila. W 2011 wzięły udział w operacjach NATO przeciw Libii - Odyssey Dawn i Unified Protector. Pierwszych 20 tys. h włoskie F-16 wylatały na początku 2007. Jeden z dzierżawionych F-16A ADF, nr MM7247, rozbił się 11 stycznia 2008 (pilot wówczas przeżył).
Uroczystość zakończenia programu Peace Caesar odbyła się w bazie Trapani-Birgi na Sycylii 23 maja. Ostatnia szóstka wypożyczonych myśliwców, które wchodziły w skład 37° Stormo - 5 jednomiejscowych i jeden dwumiejscowy, wyruszyła w drogę powrotną 28 maja. Ich międzylądowanie miało miejsce na Azorach. 1 czerwca samoloty dotarły do Tucson. Wyprawę zabezpieczał transportowy C-130J lotnictwa wojskowego Włoch i latający zbiornikowiec USAF. O przelocie poinformowano z kilkudniowym opóźnieniem.
Obecnie Eurofighter Typhoony to jedyne myśliwce chroniące niebo Włoch. Włoskie wojska lotnicze mają ich 62. Docelowo ich liczba ma wzrosnąć do 96.

Włochy wyleasingowały 34 myśliwce F-16 w marcu 2001, zgodnie z programem nazwanym Peace Caesar. Samoloty były potrzebne na czas oczekiwania na wprowadzenie do uzbrojenia myśliwców nowej generacji Eurofighter Typhoon (Czwarta eskadra włoskich Eurofighterów, 2010-07-15). Włosi wypożyczyli 30 F-16A Block 15 ADF i 4 dwumiejscowe F-16B OCU, które w latach 2003-2010 miały wylatać do 45 tys. godzin. Z powodu opóźnienia dostaw nowych myśliwców, w 2009 leasing przedłużono do 1 czerwca 2012, a liczbę godzin lotu zwiększono do maksimum 47,8 tys., bez wzrostu kosztów umowy.
Kontrakt obejmował szkolenie włoskich pilotów i obsług w 162nd Tactical Fighter Wing Air National Guard w Tucson w Arizonie. Wypożyczone F-16 brały udział w kilku specjalnych operacjach. Między innymi w operacji Jupiter, z okazji inauguracji pontyfikatu Benedykta XVI, w ochronie Igrzysk Olimpijskich w Turynie w 2006 i w operacji Giotto 2009 - ochronie szczytu G8 w L'Aquila. W 2011 wzięły udział w operacjach NATO przeciw Libii - Odyssey Dawn i Unified Protector. Pierwszych 20 tys. h włoskie F-16 wylatały na początku 2007. Jeden z dzierżawionych F-16A ADF, nr MM7247, rozbił się 11 stycznia 2008 (pilot wówczas przeżył).
Uroczystość zakończenia programu Peace Caesar odbyła się w bazie Trapani-Birgi na Sycylii 23 maja. Ostatnia szóstka wypożyczonych myśliwców, które wchodziły w skład 37° Stormo - 5 jednomiejscowych i jeden dwumiejscowy, wyruszyła w drogę powrotną 28 maja. Ich międzylądowanie miało miejsce na Azorach. 1 czerwca samoloty dotarły do Tucson. Wyprawę zabezpieczał transportowy C-130J lotnictwa wojskowego Włoch i latający zbiornikowiec USAF. O przelocie poinformowano z kilkudniowym opóźnieniem.
Obecnie Eurofighter Typhoony to jedyne myśliwce chroniące niebo Włoch. Włoskie wojska lotnicze mają ich 62. Docelowo ich liczba ma wzrosnąć do 96.