Przeprowadzono pierwsze odpalenie ćwiczebnego pocisku AMRAAM z pokładu F-35B. Jest to pierwszy wariant Lightninga II, który brał udział w próbach trzech różnych typów uzbrojenia.
Nosicielem pocisku powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM był trzeci przedseryjny F-35B (BF-03), w wersji skróconego startu i pionowego lądowania, przeznaczonej dla lotnictwa US Marine Corps.
Za sterami samolotu zasiadał kmdr ppor. Michael Burks. Odpalenia dokonano 26 marca na poligonie nad wodami Oceanu Atlantyckiego w pobliżu bazy NAS Patuxent River.
Odpalony przez BF-03 ćwiczebny AMRAAM znajdował się wprawdzie w wewnętrznej komorze uzbrojeniowej, ale oprócz niego samolot przenosił także dwa pociski powietrze-powietrze bliskiego zasięgu AIM-9 Sidewinder na pylonach podskrzydłowych.
Łączna masa uzbrojenia, jaką F-35 może przenosić w komorach i na belkach podskrzydłowych wynosi 8165 kg. Cztery pylony w komorach mają sumaryczną nośność 3629 kg. Należy jednak pamiętać, że podwieszenie uzbrojenia pod skrzydłami powoduje utratę własności stealth.
Dzięki odpaleniu AIM-120 F-35B stał się pierwszy wariantem Lightninga II, który brał udział w próbach trzech różnych typów uzbrojenia. Poprzednio przeprowadzono zrzuty bomb GBU-32 JDAM (Testy bojowe F-35, 2012-08-11) i GBU-12.
Wykonano także loty z zasobnikiem z pięciolufowym 25-mm karabinem napędowym GAU-12/A, którego kształt ma zapewnić zmniejszenie skutecznej powierzchni rozproszenia fal radarowych. F-35A (wersja klasycznego startu i lądowania) ma integralny czterolufowy karabin napędowy GAU-22/A, zabudowany na górnej powierzchni lewego wlotu powietrza do silnika.
W październiku ub. r. odbyły się próby uzbrojenia F-35A, w których użyto pierwszego samolotu przedseryjnego (AF-1). Najpierw wykonano zrzut bomby GBU-31 BLU-109 JDAM, a następnie odpalono ćwiczebny pocisk AIM-120 AMRAAM.