Lockheed Martin poinformował o przeprowadzeniu testu sprawdzającego funkcjonowanie systemów bojowych F-35. Lighting II w wersji B (STOVL) zrzucił bombę GBU-32 JDAM nad wybranym obszarem.
Celem próby było przetestowanie funkcjonowania wewnętrznych systemów samolotu, odpowiedzialnych za zrzut, nie zaś obieranie celu czy jego eliminację. Przedstawiciele producenta podkreślają, że na sprawdzenie tych dwóch elementów przyjdzie czas w przyszłości. Czwartkowy test został poprzedzony serią przeprowadzonych wcześniej prób, oceniających działanie poszczególnych komponentów systemu bojowego m.in. przeprowadzanymi na ziemi próbami zwalniania bomby z zaczepów umieszczonych w wewnętrznej komorze amunicyjnej. Wszystkie elementy były ćwiczone oddzielnie, tak aby mieć pewność, że w czasie zbiorczego testu, nie dojdzie do żadnych problemów technicznych.
O ile istotny, test systemów bojowych F-35B jest tylko jednym z wielu, które w tym i następnych latach przeprowadzane będą na Lightningach. Lockheed Martin systematycznie informuje o zakończeniu lub rozpoczęciu kolejnych etapów prób sprawdzających funkcjonowanie podstawowych systemów, tak jak to było w przypadku pierwszego w historii lądowania F-35B na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp (F-35B wylądował na lotniskowcu, 2011-10-04). Z kolei z lutym br. pierwszy egzemplarz F-35A dostał zezwolenie na loty poza przestrzenią powietrzną bazy wojsk lotniczych Eglin (F-35A mogą latać poza bazami, 2012-02-29).
Pentagon zamierza zamówić łącznie prawie 2,5 tys. F-35 w 3 różnych konfiguracjach, dla sił powietrznych, marynarki wojennej i piechoty morskiej. Dodatkowo Amerykanie liczą na zebranie ostatecznych zamówień na co najmniej kilkaset maszyn od państw sojuszniczych. W dalszym ciągu problemem trapiącym konstrukcję są usterki techniczne, które opóźniają proces finalizacji prac i odkładają w czasie rozpoczęcie produkcji seryjnej. Z tego względu Pentagon zdecydował się nawet na obniżenie wymagań wydajnościowych stawianych samolotom (Kłopoty F-35, 2012-03-10).
Problemy techniczne stały się też przyczyną systematycznego wzrostu kosztów całkowitych wdrożenia, budowy i eksploatacji F-35, które sięgają już 1,45 bln USD (F-35 dużo, dużo droższe, 2012-03-30). Z tego względu wiele państw biorących udział w programie Joint Strike Fighter, rezygnuje lub też zmniejsza liczbę zamawianych samolotów (46 czy 52 norweskie F-35A?, 2012-04-18; Mniej włoskich F-35, 2012-02-14; Mniej holenderskich F-35, 2012-04-16). Nie wszystkich jednak odstraszają problemy techniczne związane z finalizacją programu JSF. Na początku br. turecki minister obrony poinformował, że jego kraj rozważa zakup 100 F-35A (Turcja chce kupić 100 F-35, 2012-02-24).