Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Następca BRDM-2 z Azerbejdżanu

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 03 października 2013

Na wystawie Azerbejdżan 10 lat pokazano opracowany w tym kraju demonstrator silnie zmodernizowanego BRDM-2.

Nowy, pokazany na wystawie Azerbejdżan 10 lat pojazd przeszedł już część badań wojskowych, wkrótce czekają go próby odporności przeciwminowej i balistycznej. Wóz opracowano w całości w Azerbejdżanie, choć część jego komponentów jest pochodzenia zagranicznego / Zdjęcie: lent.az

Nowy pojazd charakteryzuje odmienny kształt kadłuba w przedniej części, jak też znacznie silniejsze opancerzenie i odporność na wybuchy min. Pancerz ma być odporny na przebicie pociskami przeciwpancernymi wystrzeliwanymi z wielkokalibrowych karabinów maszynowych. Podobnie, jak w przypadku polskiej modernizacji wozu rozpoznawczego, konstruktorzy z ministerstwa obrony zrezygnowali ze środkowych kół, umieszczając z boków kadłuba włazy, ułatwiające dostęp do wnętrza.

Nowy pojazd ma masę 8,15 t i napędzany jest 155-konnym silnikiem wysokoprężnym, z 5-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Ze względu na klimat, zmodernizowany BRDM-2 został wyposażony w wydajny system klimatyzacji. Załoga ma mieć zwiększoną świadomość sytuacyjną obszaru dookoła wozu rozpoznawczego dzięki zastosowaniu kilku kamer, umieszczonych z przodu, boków, tyłu i na górze pojazdu. Obraz pojawia się na monitorach zamontowanych na stanowisku kierowcy i dowódcy.

Uzbrojeniem demonstratora jest załogowa wieża z dwulufową 23-mm (23 mm x 115) armatą lotniczą GSz-23Ł (9-A-472-01) o szybkostrzelności 3000-4000 strz./min., działającą na zasadzie Gasta, polegającej na przeładowaniu luf za pomocą energii gazów prochowych powstających przy strzale z drugiej. Ponadto na wieży zamontowano 30-mm granatnik maszynowy AGS-17 oraz 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy NSW, jak też panoramiczny celownik dowódcy oraz celownik termowizyjny.

Eksploatacja BRDM-2 w armiach państw dawnego Układu Warszawskiego oraz krajach powstałych po rozpadzie ZSRR zmierza szybko ku końcowi, nic dziwnego, że podejmowane są próby zastąpienia tego pojazdu przez nowe konstrukcje, jak to ma miejsce w Polsce (LOTR dla WP, 2013-08-03) czy też opracowania na jego bazie silnie zmodernizowanych wariantów, co realizowane jest m.in. w Gruzji (Wóz rozpoznawczy dla Gruzji, 2013-09-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.