Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

T129 w Warszawie

Lotnictwo wojskowe, 28 sierpnia 2015

Dzisiaj w Warszawie zaprezentowano śmigłowiec uderzeniowy T129 ATAK.

Dziś warszawskie lotnisko Babice gościło śmigłowiec uderzeniowy T129 ATAK. Jest to kolejny pretendent do zajęcia miejsca wysłużonych Mi-24, których następca poszukiwany jest w ramach programu Kruk (Tiger nad Warszawą, 2015-08-27).

Turcy przysłali do Polski jeden z przedseryjnych T129, będących własnością producenta – koncernu Turkish Aerospace Industries (TAI). T129 jest zmodernizowaną wersją śmigłowca AgustaWestland AW129 Mangusta i w związku z tym będzie promowany w Polsce wspólnie przez obydwa przedsiębiorstwa.

Obecnie Türk Kara Kuvvetleri (tureckie wojska lądowe) mają na stanie 9 T129A (Erken Duhul Helikopteri, EDH – wczesnej wersji seryjnej). Ostatni z nich został przekazany wojsku kilka tygodni temu (T129A EDH w komplecie, 2015-08-18).

Mimo tak krótkiej eksploatacji tureckie wiropłaty przeszły już chrzest bojowy. Od 25 kwietnia para T129A Türk Kara Kuvvetleri operuje na terenie prowincji Siirt na południowym wschodzie Turcji, prowadząc operacje pokojowe (jak twierdzą przedstawiciele producenta) przeciwko separatystom z Partii Pracujących Kurdystanu.

Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Maksymalna masa startowa T129 to 5000 kg, a masa pustego wiropłata – 2900 kg. Uzbrojenie stałe stanowi 20-mm trójlufowe działko napędowe M197, zabudowane pod nosową częścią kadłuba, z zapasem 500 nabojów. Oprócz tego na 4 podskrzydłowych węzłach można podwiesić uzbrojenie o masie 1200 kg. Śmigłowiec w wersji wielozadaniowej T129B ma przenosić różnorodne typy uzbrojenia – 19-lufową wyrzutnię 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych, przeciwpancerne pociski kierowane Mizrak U (dawniej oznaczone jako UMTAS), pociski powietrze-powietrze AIM-92 Stinger i kierowane pociski rakietowe Cirit.

Jak stwierdził prezes TAI Muharrem Dörtkaşlı, tureckie przedsiębiorstwo oferuje Polsce nie tylko produkt, ale przede wszystkim współpracę przemysłową. Kontrolujemy całkowicie hardware i software [T129], więc jesteśmy otwarci na polonizację śmigłowca – podkreślił prezes Dörtkaşlı. TAI dostarcza rodzimym siłom zbrojnym kompletne śmigłowce, za wyjątkiem silników, które pochodzą z USA oraz układu transmisji, podwozia i działka, produkowanych przez przedsiębiorstwa włoskie.

Jak wiadomo, podczas tegorocznych targów IDEF polskie przedsiębiorstwa podpisały porozumienia o współpracy z TAI (Próby HISAR-A, 2015-08-10). Turcy zapowiadają, że umowy z kolejnymi polskimi podmiotami zostaną sygnowane w przyszłym tygodniu, w trakcie MSPO.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.