Airbus Military poinformował dzisiaj o przekazaniu australijskim wojskom lotniczym ostatniego z łącznie 5. zamówionych samolotów tankujących KC-30A (A330 MRTT).
Pierwotnie ostatnia z zakupionych przez Australię w połowie minionej dekady maszyn miała zostać przekazana odbiorcy jeszcze w 2011. Cały program wyposażenia RAAF w nowoczesnego samoloty tankujące zaliczył jednak spore opóźnienie (Opóźnienie australijskich tankowców, 2011-01-03), realizując ostatnie dostawy przed kilkoma dniami.
Zamówione przez Canberrę tankowce mogą być przystosowywane do różnych zadań. Poza podstawową funkcją dostarczania paliwa towarzyszącym jednostkom powietrznym, australijskie KC-30A mogą też być wykorzystywane jako typowe jednostki transportowe (Pasażerski KC-30A, 2012-04-23). Możliwość wymontowania części zbiorników paliwa, pozwala na aranżację wnętrza maszyny w 4 odmianach: pasażerskiej (dla maksymalnie 380 pasażerów), VIP, transportowej (możliwy jest także wariant pasażersko-transportowy), jak i samolotu szpitalnego, z miejscami na 130 noszy.
Wprowadzenie do służby samolotów tankujących KC-30A (A330 MRTT) pozwoli Australii na poprawę potencjału operacyjnego sił zbrojnych w dwóch wymiarach: zwiększy zasięg operacyjny samolotów RAAF, a dodatkowo podniesie możliwości transportu i przerzutu jednostek wojsk lądowych. Jako taki, zakup KC-30A wpisuje się w szerszy program modernizacji i rozbudowy australijskiej armii, podobnie jak plany zakupu nowych myśliwców wielozadaniowych (Australia otrzyma F-35 w 2014, 2009-11-25) oraz samolotów walki elektronicznej (Australijskie Growlery, 2012-08-24), czy też nowych okrętów podwodnych (Australia potwierdza 12 OP, 2012-09-06) i okrętów amfibijnych typu Canberra (Wodowanie Canberry, 2011-02-21, Wodowanie Adelajdy, 2012-07-05).
Według Airbusa portfel zamówień na A330 MRTT zamyka się obecnie liczbą 28 egz., zakontraktowanych przez Arabię Saudyjską, Australię, Wielką Brytanię i ZAE.