Wiadomości
Według najnowszego raportu ASDReports, koszt ochrony statków i portów przed atakami ze strony piratów i terrorystów wzrośnie w ciągu najbliższych 4-5 lat o ponad połowę.

Specjaliści ASDReports oszacowali, że w ub.r. całkowite koszty ochrony przed piratami i terrorystami wyniosły 12,5 mld USD (37,9 mld zł). Dotyczy to przede wszystkim wynajmowania najemników dla bezpośredniego odparcia ataków oraz dodatkowego ubezpieczania statków. Osobną kwestią – związaną głównie z zagrożeniem terrorystycznym – jest wzmocnienie ochrony portów, przy czym wymaga to często istotnych ingerencji w infrastrukturę obiektów. Według raportu, koszty te będą rosnąć i w 2018 mogą osięgnąć nawet 19,4 mld USD (58,9 mld zł), czyli o ponad 50% więcej niż obecnie.
Obszarami najbardziej zagrożonymi aktywnością piratów i terrorystów są tradycyjnie wybrzeża Afryki (Gorsza kondycja piratów, 2013-07-19), a także cały Ocean Indyjski. Tymi wodami biegną główne szlaki handlowe łączące państwa basenu Mórz Południowo- i Wschodniochińskich ze strefą euroatlantycką.
Mimo zaangażowania okrętów wielu państw w operacje antypirackie u wybrzeży Somalii – takich jak europejska Atalanta (Rotacja hiszpańskiego kontyngentu w Dżibuti, 2014-01-30) czy natowska Ocean Shield – problem nadal istnieje. Kluczowym dla jego rozwiązania będą działania podejmowane przez poszczególne państwa zagrożonych regionów. Nadzieje w tej kwestii można wiązać z programami wzmocnienia marynarek wojennych m.in. Filipin i Nigerii (Fincantieri chce wejść na afrykański rynek, 2014-02-03, Nigeria idzie na zakupy, 2013-12-19) oraz straży wybrzeża w Somalii (UE utworzy straż wybrzeża Somalii?, 2013-10-09).
Powiązane wiadomości
-
Droga ochrona przed piratami (2014-02-18)
- Gorsza kondycja piratów (2013-07-19)
-
UE utworzy straż wybrzeża Somalii? (2013-10-09)
- Somalijscy piraci coraz groźniejsi (2011-01-17)
- HNMLS Rotterdam ostrzelany u wybrzeży Somalii (2012-10-26)
- Gorsza kondycja piratów (2013-07-19)
- Holendrzy i Maltańczycy razem przeciwko piratom (2013-07-25)
-
Zmiana dowództwa operacji Atalanta (2013-08-09)
- Pierwsza misja HMS Dragon (2013-03-20)
- Holandia i ChRL zacieśniają relacje wojskowe (2013-07-16)
- Meteoro idzie w kierunku Rogu Afryki (2013-07-17)
- Brytyjskie wsparcie dla Kenii (2013-07-18)
- 5000 h nalotu w ramach misji Atalanta (2013-07-25)
- Holendrzy i Maltańczycy razem przeciwko piratom (2013-07-25)
- Alvaro de Bazan na czele SNMG2 (2013-10-08)
- Nigeria idzie na zakupy (2013-12-19)
-
Rotacja hiszpańskiego kontyngentu w Dżibuti (2014-01-30)
- Ostatni P-3C dla Portugalii (2012-10-23)
- 5000 h nalotu w ramach misji Atalanta (2013-07-25)
-
Zmiana dowództwa operacji Atalanta (2013-08-09)
- Pierwsza misja HMS Dragon (2013-03-20)
- Holandia i ChRL zacieśniają relacje wojskowe (2013-07-16)
- Meteoro idzie w kierunku Rogu Afryki (2013-07-17)
- Brytyjskie wsparcie dla Kenii (2013-07-18)
- 5000 h nalotu w ramach misji Atalanta (2013-07-25)
- Holendrzy i Maltańczycy razem przeciwko piratom (2013-07-25)
- Fincantieri chce wejść na afrykański rynek (2014-02-03)