Reklama
Reklama

Eurocopter przedstawi na Aero India 2011, swój uzbrojony śmigłowiec AS550 C3 Fennec. W 2007 został już on wybrany przez Indie, umowa nie została jednak podpisana, z powodu podejrzeń o korupcję.

AS550 C3 to lekki śmigłowiec o maksymalnej masie startowej 2250 kg, przeznaczony dla 2 pilotów i do 4 pasażerów. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w zasobniki z km, wkm, npr, podwieszane działko kalibru 20 mm i ppk TOW / Zdjęcie: Eurocopter

AS550 C3 będzie wystawiany obok innych produktów Eurocoptera. Będzie to jednak pierwsza publiczna prezentacja maszyny, startująca w przetargu na 197 lekkich śmigłowców, następców wiekowych Chetak i Cheetah, czyli licencyjnych, Aerospatiale Alouette oraz Lama. Ich głównym zadaniem będą działania w terenach górskich, zarówno jako uzbrojone maszyny rozpoznawcze, transportowe (realizujące zadania na rzecz sił specjalnych), jak i ewakuacji medycznej.

Eurocopter wygrał już przetarg w 2007. Indie nie podpisały jednak kontraktu w związku z oskarżeniami o korupcję. Gen. H.S. Sehgal, nadzorujący poligonowe badania porównawcze w ostatnim etapie postępowania, okazał się być bratem gen. rez. S.J.S Seghala - prezesa spółek Vectra Helicorp i Vectra Aviation - wyłącznych dystrybutorów Eurocoptera w Indiach (zobacz: Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera).

W nowym postępowaniu, ogłoszonym w 2008, ponownie wystartowały Bell, Eurocopter, włoska Agusta, amerykański MD Helicopters (MD 500) oraz rosyjskie Kamow i Kazan. Większość producentów wycofała się w czasie procedury przetargowej. Amerykanie ze względu na ograniczenia w przekazywaniu technologii, AgustaWestland ponieważ zaoferowała cywilną, standardową wersję AW119.

Według ostatnich danych, w finałowej grupie znalazły się jedynie AS550 C3 oraz Kamow Ka-226. Faworytem ponownie jest konstrukcja Eurocoptera, która w 2010 przeszła z pozytywnym skutkiem szereg testów. Za AS550 przemawia również fakt dużego zaangażowania europejskiego koncernu w Indiach, również w formie bezpośredniej współpracy z zakładami HAL.

Ponownie jak w wielu innych indyjskich przetargach, problemem może okazać się jednak sam proces decyzyjny. Pierwotnie zakładano bowiem, że wybór dostawcy 197 śmigłowców (133 dla lotnictwa wojsk lądowych i 64 dla wojsk lotniczych) zostanie ogłoszony w 2009, zaś pierwsze dostawy miały zostać zrealizowane rok później (zobacz: Rusza indyjski przetarg śmigłowcowy). W przeszłości pojawiły się również pogłoski o możliwości skasowania całego przedsięwzięcia.

AS550 C3 to lekki śmigłowiec o maksymalnej masie startowej 2250 kg, przeznaczony dla 2 pilotów i do 4 pasażerów. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w zasobniki z km, wkm, npr, podwieszane działko kalibru 20 mm i ppk TOW / Zdjęcie: Eurocopter

AS550 C3 będzie wystawiany obok innych produktów Eurocoptera. Będzie to jednak pierwsza publiczna prezentacja maszyny, startująca w przetargu na 197 lekkich śmigłowców, następców wiekowych Chetak i Cheetah, czyli licencyjnych, Aerospatiale Alouette oraz Lama. Ich głównym zadaniem będą działania w terenach górskich, zarówno jako uzbrojone maszyny rozpoznawcze, transportowe (realizujące zadania na rzecz sił specjalnych), jak i ewakuacji medycznej.

Eurocopter wygrał już przetarg w 2007. Indie nie podpisały jednak kontraktu w związku z oskarżeniami o korupcję. Gen. H.S. Sehgal, nadzorujący poligonowe badania porównawcze w ostatnim etapie postępowania, okazał się być bratem gen. rez. S.J.S Seghala - prezesa spółek Vectra Helicorp i Vectra Aviation - wyłącznych dystrybutorów Eurocoptera w Indiach (zobacz: Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera).

W nowym postępowaniu, ogłoszonym w 2008, ponownie wystartowały Bell, Eurocopter, włoska Agusta, amerykański MD Helicopters (MD 500) oraz rosyjskie Kamow i Kazan. Większość producentów wycofała się w czasie procedury przetargowej. Amerykanie ze względu na ograniczenia w przekazywaniu technologii, AgustaWestland ponieważ zaoferowała cywilną, standardową wersję AW119.

Według ostatnich danych, w finałowej grupie znalazły się jedynie AS550 C3 oraz Kamow Ka-226. Faworytem ponownie jest konstrukcja Eurocoptera, która w 2010 przeszła z pozytywnym skutkiem szereg testów. Za AS550 przemawia również fakt dużego zaangażowania europejskiego koncernu w Indiach, również w formie bezpośredniej współpracy z zakładami HAL.

Ponownie jak w wielu innych indyjskich przetargach, problemem może okazać się jednak sam proces decyzyjny. Pierwotnie zakładano bowiem, że wybór dostawcy 197 śmigłowców (133 dla lotnictwa wojsk lądowych i 64 dla wojsk lotniczych) zostanie ogłoszony w 2009, zaś pierwsze dostawy miały zostać zrealizowane rok później (zobacz: Rusza indyjski przetarg śmigłowcowy). W przeszłości pojawiły się również pogłoski o możliwości skasowania całego przedsięwzięcia.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.