Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rusza indyjski przetarg śmigłowcowy

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 lipca 2008

24 lipca władze Indii wysłały zapytania ofertowe (RFP), dotyczące pozyskania 197 lekkich śmigłowców dla wojsk lądowych i lotniczych. Poprzedni przetarg - wygrany przez Eurocoptera - został anulowany z powodu podejrzeń o korupcję.

Oba rodzaje sił zbrojnych chcą pozyskać łącznie 312 śmigłowców lekkich (o udźwigu ponad 750 kg i dużym pułapie lotu, co jest wymagane w działaniach w Kaszmirze). Państwowy Hindustan Aeronautics Limited (HAL) zapewnił jednak, że w ciągu najbliższych 5-6 lat będzie w stanie dostarczyć pierwsze z planowanych do zakupu 115 śmigłowców tego typu (będzie to maszyna określana jako Light Obserwation Helicopter, oparta o podzespoły HAL Dhruv, ale zdecydowanie lżejsza).

W związku z tym Indie rozpisały przetarg na 197 lekkich śmigłowców. Pod koniec ubiegłego roku negocjacje miały doprowadzić do zakupu maszyn Eurocoptera, AS 550 Fennec C3, z których 67 egz. miało być wyprodukowanych we Francji, reszta przez zakłady HAL. W pokonanym polu został m.in. najsilniejszy konkurent, amerykański Bell 407 (zobacz: Indie kupują 197 śmigłowców Fennec). Do podpisania kontraktu jednak nie doszło. Okazało się, że szef komisji prowadzącej poligonowe badania porównawcze był bratem prezesa wyłącznego dystrybutora Eurocoptera w tym kraju. Co więcej, zanegowano również, m.in. osiągi europejskiego śmigłowca (zobacz: Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera).

W ponowionym przetargu wystartują ponownie Bell, Eurocopter, włoska Agusta, amerykański MD Helicopters (MD 500) oraz rosyjskie Kamow i Kazan. W odróżnieniu od poprzedniej procedury, Indie zakładają produkcje wszystkich śmigłowców za granicą, przy czym dostawy mają odbywać się w szybkim tempie. Zakłady HAL będą odpowiedzialne jedynie za serwisowanie maszyn.

Przedsiębiorstwa zaproszone do przetargu mają 3 miesiące na odpowiedź. Ich analizowanie zajmie kolejny kwartał, po czym rozpocznie się kluczowa seria negocjacji. Powinny one zakończyć się podpisaniem umowy jeszcze w 2009, by rozpocząć dostawy w roku następnym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.