Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aeronautics Defense Systems (ADS) poinformował o rychłym rozpoczęciu trzeciej serii prób w locie Dominatora 2, podczas gdy Elbit Systems rozpoczął od dawna oczekiwane próby najnowszego dużego bsl - Hermes 900. Oba aparaty w pewnym zakresie mają stanowić konkurencję dla królującego pod niebem Izraela - i nie tylko - aparatu klasy MALE, Herona. I mogą stanowić także wyzwanie dla amerykańskiego Predatora, czy niedawno oblatanego w Australii brytyjskiego bsl Mantis, projektowanego przez BAE SYSTEMS, jako sposób na uniezależnienie brytyjskich Sił Zbrojnych od wielorakich obostrzeń związanych z eksploatacją amerykańskich uzbrojonych Reaperów.

Heron w służbie kanadyjskich sił zbrojnych w Afganistanie, wydzierżawiony za pośrednictwem spółki MDA. Duża długotrwałość lotu, niezależność od pilota zewnętrznego, bogate wyposażenie rozpoznawcze i wysoka niezawodność sprawiły, iż opracowane kilka lat temu przez IAI Malat Division Herony stały się przebojem ostatnich lat na rynku dużych bsl. Nadejście nowych opracować, tworzonych przez Elbit, Aeronautics, BAE SYSTEMS czy Sagem oraz doskonalenie platform amerykańskich (Predator czy tajemniczy RQ-170) może jednak zagrozić jego pozycji już w ciągu kilkunastu miesięcy / Zdjęcie: MDA

Dominator 2 to bezzałogowa wersja używanego już w wielu miejscach do misji rozpoznawczo-patrolowych austriackiego samolotu Diamond DA42DA42 Twin Star. To kompozytowy samolot o rozpiętości 13,5 m i maksymalnej masie startowej 2 ton, napędzany dwoma silnikami diesla TAE Centurion, zaprojektowany przez Diamond Aircraft. Po bankructwie producenta silników, samolot został przystosowany do wykorzystania innych jednostek napędowych: benzynowych Lycoming IO-360 i diesli E4 (Austro AE300). Samoloty tego typu, ze względu na oparcie konstrukcji płatowca o kompozyty, oszczędne silniki i imponującą doskonałość aerodynamiczną, praktycznie zdominowały światowy rynek dwusilnikowych samolotów tłokowych.

Nic dziwnego, że konstrukcją zainteresowały się przedsiębiorstwa izraelskie, mające duże doświadczenie w budowie bsl dalekiego zasięgu. Ostatecznie prawo do stworzenia bezzałogowca, opartego o DA42, zdobyła ADS, pokonując Elbit i IAI.

Dominator 2 podczas jednego z jesiennych lotów w 2009 / Zdjęcie: ADS

Prace nad nową konstrukcją, przeznaczoną głównie do zadań rozpoznawczych - dla odbiorców wojskowych, ale również cywilnych, ze względu na certyfikaty DA42 - rozpoczęły się kilka lat temu.

Ostatecznie w lipcu 2009 odbył się pierwszy lot Dominatora 2. W sierpniu zakończyła się wstępna faza prób w locie, której celem było zweryfikowanie zachowywania się całej konstrukcji w locie. Jesienią rozpoczęły się próby poszczególnych systemów pokładowych. Obecnie w zakładach ADS znajdują się niedawno dostarczone kolejne dwa DA42 przeznaczone do przebudowy na Dominatora 2.

Bsl oparty o certyfikowany na rynku cywilnym samolot wielosilnikowy ma być łatwiejszy do wprowadzenia do służby także w środowisku cywilnym oraz znacznie tańszy ze względu na skalę produkcji... / Zdjęcie: ADS

Również Elbit Systems - co nie może dziwić - szuka możliwości rozszerzenia oferty o bsl klasy MALE dla skutecznej walki z produktami IAI (Heron!) czy General Atomicsa (Predator, Warrior). Elbit Systems poinformował 14 grudnia, iż pięć dni wcześniej, 9 grudnia, ze lokalizowanego na obrzeżach pustyni Negev, w pobliżu ośrodka Dimona lotniska Ktsi'ot Izraelu, odbył się pierwszy lot bezzałogowego samolotu rozpoznawczego Hermes 900.

Pierwszy start Hermesa 900. Należący do klasy MALE H900 ma konstrukcję kompozytową, jest wyposażony w chowane podwozie, zapewnia długotrwałość lotu ponad 36 h przy pułapie operacyjnym ok. 9150 m. Jego maksymalna masa startowa wynosi 1100 kg, długość 8,3 m, a rozpiętość skrzydeł 15 m. Napędza go silnik Rotax 914 z turbodoładowaniem, o mocy ciągłej 100 KM i maksymalnej 115 KM. Takie same jednostki napędzają m.in. bsl IAI Heron i General Atomics Predator. Maksymalna prędkość obliczeniowa wynosi 222 km/h, prędkość szybowania - 111 km/h. Bsl ma integralny system automatycznego startu i lądowania (Internal Automatic Take-Off and Landing - IATOL; w Hermesie 450 jest to rozwiązanie opcjonalne) oraz - podobnie jak Hermes 450 - możliwość realizowania w pełni autonomicznych lotów / Zdjęcie: Elbit Systems

Hermes 900 będzie mógł zabierać na pokład do 300 kg wyposażenia, w tym systemy rozpoznania, oparte o kamery dzienno-nocne, pracujące w podczerwieni, laserowe wskaźniki celów, radary z aperturą systematyczną, a także systemy walki radioelektronicznej i rozpoznania elektronicznego. Po wyposażeniu w dodatkowe systemy komunikacyjne, może być wykorzystany również jako powietrzny punkt retranslacji oraz aparat uzbrojony, czy przeznaczony do ochrony lądowych i morskich granic. Hermes 900 będzie mógł być wyposażony z integralny system komunikacji satelitarnej, niezbędny dla pracy na dużych odległościach i przesyłania obrazów o dużej rozdzielczości w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

BAE SYSTEMS Mantis podczas swego pierwszego lotu nad poligonem Woomera w południowej Australii 21 października 2009. Z założenia Mantis ma mieć możliwość przenoszenia różnorodnego uzbrojenia - ta możliwość pozostaje tajna zarówno w przypadku Herona, jak i Dominatora 2 czy Hermesów - czy to Hermesa 900, czy Hermesa 450... / Zdjęcia: BAE SYSTEMS


RAPORT-wto - 01/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.