Aeronautics Defense Systems (ADS) poinformował o rychłym rozpoczęciu trzeciej serii prób w locie Dominatora 2, podczas gdy Elbit Systems rozpoczął od dawna oczekiwane próby najnowszego dużego bsl - Hermes 900. Oba aparaty w pewnym zakresie mają stanowić konkurencję dla królującego pod niebem Izraela - i nie tylko - aparatu klasy MALE, Herona. I mogą stanowić także wyzwanie dla amerykańskiego Predatora, czy niedawno oblatanego w Australii brytyjskiego bsl Mantis, projektowanego przez BAE SYSTEMS, jako sposób na uniezależnienie brytyjskich Sił Zbrojnych od wielorakich obostrzeń związanych z eksploatacją amerykańskich uzbrojonych Reaperów.
Dominator 2 to bezzałogowa wersja używanego już w wielu miejscach do misji rozpoznawczo-patrolowych austriackiego samolotu Diamond DA42DA42 Twin Star. To kompozytowy samolot o rozpiętości 13,5 m i maksymalnej masie startowej 2 ton, napędzany dwoma silnikami diesla TAE Centurion, zaprojektowany przez Diamond Aircraft. Po bankructwie producenta silników, samolot został przystosowany do wykorzystania innych jednostek napędowych: benzynowych Lycoming IO-360 i diesli E4 (Austro AE300). Samoloty tego typu, ze względu na oparcie konstrukcji płatowca o kompozyty, oszczędne silniki i imponującą doskonałość aerodynamiczną, praktycznie zdominowały światowy rynek dwusilnikowych samolotów tłokowych.
Nic dziwnego, że konstrukcją zainteresowały się przedsiębiorstwa izraelskie, mające duże doświadczenie w budowie bsl dalekiego zasięgu. Ostatecznie prawo do stworzenia bezzałogowca, opartego o DA42, zdobyła ADS, pokonując Elbit i IAI.
Prace nad nową konstrukcją, przeznaczoną głównie do zadań rozpoznawczych - dla odbiorców wojskowych, ale również cywilnych, ze względu na certyfikaty DA42 - rozpoczęły się kilka lat temu.
Ostatecznie w lipcu 2009 odbył się pierwszy lot Dominatora 2. W sierpniu zakończyła się wstępna faza prób w locie, której celem było zweryfikowanie zachowywania się całej konstrukcji w locie. Jesienią rozpoczęły się próby poszczególnych systemów pokładowych. Obecnie w zakładach ADS znajdują się niedawno dostarczone kolejne dwa DA42 przeznaczone do przebudowy na Dominatora 2.
Również Elbit Systems - co nie może dziwić - szuka możliwości rozszerzenia oferty o bsl klasy MALE dla skutecznej walki z produktami IAI (Heron!) czy General Atomicsa (Predator, Warrior). Elbit Systems poinformował 14 grudnia, iż pięć dni wcześniej, 9 grudnia, ze lokalizowanego na obrzeżach pustyni Negev, w pobliżu ośrodka Dimona lotniska Ktsi'ot Izraelu, odbył się pierwszy lot bezzałogowego samolotu rozpoznawczego Hermes 900.
Hermes 900 będzie mógł zabierać na pokład do 300 kg wyposażenia, w tym systemy rozpoznania, oparte o kamery dzienno-nocne, pracujące w podczerwieni, laserowe wskaźniki celów, radary z aperturą systematyczną, a także systemy walki radioelektronicznej i rozpoznania elektronicznego. Po wyposażeniu w dodatkowe systemy komunikacyjne, może być wykorzystany również jako powietrzny punkt retranslacji oraz aparat uzbrojony, czy przeznaczony do ochrony lądowych i morskich granic. Hermes 900 będzie mógł być wyposażony z integralny system komunikacji satelitarnej, niezbędny dla pracy na dużych odległościach i przesyłania obrazów o dużej rozdzielczości w czasie zbliżonym do rzeczywistego.