Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

30 lipca odbyło się uroczyste otwarcie nowego terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Jego budowa i wyposażenie kosztowały ok. 80 mln zł. Dzięki inwestycji ogólna powierzchnia terminalu lotniska wzrosła trzykrotnie, a przepustowość portu - ponad dwukrotnie. Potencjalne potrzeby są jednak większe, dlatego już w przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowego terminalu. Impreza miała jedynie charakter oficjalny, bowiem terminal działa już od 9 lipca.

Podczas uroczystości otwarcia nie było tradycyjnego przecinania wstęgi. Zerwał ją zdalnie sterowany model sterowca / Zdjęcie: GTL

Budowa trwała półtora roku. Dzięki nowemu, dwukondygnacyjnemu obiektowi całkowita powierzchnia terminalu odpraw pasażerskich wzrosła z 7,6 do 21,3 tys. m2, a zdolność operacyjna z 1,6 do 3,6 mln pasażerów rocznie, co oznacza sprawną odprawę blisko 1200 osób na godzinę, zamiast dotychczasowych ok. 550. Liczba stanowisk kontroli biletowo-bagażowej wzrosła z 17 do 35.

Atrakcją nowego terminalu jest 180-metrowy, całkowicie przeszklony, wewnętrzny taras widokowy - najdłuższy w Polsce. Bardziej rozbudowany i przejrzysty jest także system informacji wizualnej dla podróżnych; w terminalu są 63 monitory i dwie wielkie tablice informacyjne. Uruchomiono też nowe punkty handlowe i gastronomiczne.

W CZOŁóWCE

Przyrost liczby pasażerów na lotnisku Pyrzowice należy do największych w Europie. Pod względem liczby odprawianych rocznie pasażerów jest trzecim w Polsce portem, po warszawskim Okęciu i podkrakowskich Balicach. Pod względem wielkości przewożonych ładunków i liczby czarterów zajmuje drugie miejsce po Okęciu.

Nowy terminal pasażerski na lotnisku Katowice-Pyrzowice / Zdjęcie: Ryszard Jaxa-Małachowski

Jeszcze w ubiegłym roku przedstawiciele GTL zakładali liczbę odprawionych pasażerów w 2007, na poziomie poniżej 2 mln. Statystyki wskazują jednak, że już w tym roku podkatowickie lotnisko przekroczy tę liczbę. Wobec blisko 1,5 mln w ubiegłym roku, Katowice nadal pozostają w czołówce najszybciej rozwijających się portów lotniczych w Polsce. Do końca lipca z usług lotniska skorzystało już ponad milion osób, o około 1/3 więcej niż w tym samym czasie zeszłego roku, kiedy było ich ponad 750 tys. Plan na 2008 zakłada 2,5 mln pasażerów, na 2009 - 3 mln. Dalsza rozbudowa ma kosztować około pół miliarda zł.

- Prognozujemy, że oddany dziś do użytku terminal powinien wystarczyć nam na trzy, cztery lata. Kolejny terminal powinien być gotowy przed Euro 2012 i mieć przepustowość ok. 5 mln pasażerów rocznie, co łącznie da możliwość odprawy ok. 9 mln pasażerów. To powinno zapewnić komfort na wiele lat - ocenił Leszek Budka z zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego lotniskiem.

Po uruchomieniu nowego terminalu, podkatowickie lotnisko jest w pełni przygotowane do odprawy pasażerów, zgodnie z procedurami przyjętymi w strefie Schoengen, do której Polska ma dołączyć najpóźniej w przyszłym roku. W ramach strefy nie ma kontroli granicznych na lotniskach. Zgodnie z procedurą Schoengen, terminal musi umożliwiać części podróżnych pobyt na lotnisku bez formalnego przekraczania granicy państwa, co ma znaczenie w ruchu tranzytowym oraz w przypadku osób, którym odmówiono prawa wjazdu.

NIE TYLKO TERMINALE

Rozbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej to nie jedyny kierunek rozbudowy. W ciągu pięciu najbliższych lat planowane jest także powiększenie płyt postojowych dla samolotów, budowa nowych dróg kołowania, drugiego pasa startowego, nowych hangarów, a także wielopoziomowych parkingów samochodowych. Inwestycje mają być finansowane głównie ze środków unijnych, a także z kredytów i środków własnych GTL.

Hala odpraw nowego terminalu / Zdjęcie: Ryszard Jaxa-Małachowski

Uczestniczący w otwarciu terminalu minister transportu Jerzy Polaczek oświadczył, że w parze z rozwojem regionalnych lotnisk, takich jak Katowice, pójdą projekty poprawy ich skomunikowania drogowego i kolejowego. Jeszcze przed 2012 porty w Pyrzowicach i Balicach pod Krakowem mają uzyskać połączenia szybką koleją - pierwszy z Katowicami i innymi miastami śląskiej aglomeracji, drugi z Krakowem. Balice leżą przy węźle autostrady A-4. W pobliżu Pyrzowic znajdzie się natomiast węzeł budowanej autostrady A-1. Nowa droga dojazdowa do portu ma docelowo być poszerzona do dwóch pasów w każdym kierunku.

Warto zaznaczyć, że Kartowice-Pyrzowice są jednym z niewielu portów lotniczych w Polsce, których modernizacja odbywa się z wyprzedzeniem w stosunku do wzrostu liczby odprawianych pasażerów. Wszystko to dzięki zakrojonemu na wiele lat, bardzo przemyślanemu rozwojowi całej infrastruktury lotniskowej.

Grzegorz Sobczak


Skrzydlata Polska - 09/2007

    Temat numeru: Lotnictwo Wojskowe

  • Defilada

    Z okazji Święta Wojska Polskiego oraz dla uczczenia 87 rocznicy Bitwy Warszawskiej 15 sierpnia, decyzją ministra obrony narodowej, odbyła się w Warszawie defilada wojskowa. Alejami Ujazdowskimi przemaszerowało około 1000 żołnierzy, przejechały również samobieżne zestawy rakietowe, wozy opancerzone oraz czołgi. W pokazie wyposażenia wojskowego nie zabrakło również akcentów lotniczych. Nad głowami licznie zgromadzonej publiczności przeleciały śmigłowce lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Marynarki Wojennej, a także samoloty Sił Powietrznych.

  • Od wydawcy

    Z lotu po kraju

    Z lotu po świecie

    Transport lotniczy

  • Tańsze loty przez Syberię

    Wkrótce, trwający ponad 20 lat, konflikt interesów między państwami członkowskimi UE a Federacją Rosyjską w sprawie przelotów nad Syberią zostanie całkowicie rozwiązany. Pobieranie przez Rosję haraczy od europejskich przewoźników lotniczych, za sam fakt wyboru trasy przez jej obszar, będzie już tylko koszmarem z przeszłości. Od września tego roku zaczną tanieć bilety do państw Azji Wschodniej.

  • Nowy terminal w Pyrzowicach

    30 lipca odbyło się uroczyste otwarcie nowego terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Jego budowa i wyposażenie kosztowały ok. 80 mln zł. Dzięki inwestycji ogólna powierzchnia terminalu lotniska wzrosła trzykrotnie, a przepustowość portu – ponad dwukrotnie. Potencjalne potrzeby są jednak większe, dlatego już w przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowego terminalu. Impreza miała jedynie charakter oficjalny, bowiem terminal działa już od 9 lipca.

  • Lotnictwo wojskowe

  • Rumuńskie Lancery na Okęciu

    30 lipca br., warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina, na krótko zmieniło swój charakter komunikacyjnego portu lotniczego. Stało się to za sprawą pięciu wojskowych samolotów Rumuńskich Sił Powietrznych. Odwiedziny wojskowych statków powietrznych nie są na Okęciu rzadkością, skąd więc ta sensacja?

  • Z wiatrem w zawody

  • Europejski medal

    Po raz siódmy odbyły się Mistrzostwa Europejskiej Federacji Spadochronowej (UEP). Tradycyjnie odbywają się one w różnych krajach, z których związki spadochroniarzy należą do UEP. Tym razem zorganizowane zostały w Altenstadt (Niemcy), w dniach 12–16 lipca.

  • Brąz Joanny

    W Romorantin we Francji odbyły się IV Szybowcowe Mistrzostwa Świata Kobiet w klasach: klubowej, standard i 15-metrowej. We wszystkich klasach rozegrano po 9 konkurencji. Z 5 reprezentantek Polski najlepszy rezultat – brązowy medal w klasie standard – uzyskała startująca szybowcem LS 8, pilotka samolotów komunikacyjnych PLL LOT, Joanna Biedermann z Aeroklubu Grudziądzkiego. Z brązową medalistką mistrzostw świata rozmawia Mariusz Kłosowski.

  • Mistrzostwa Polski i Czech

    Tegoroczne XVIII Mikrolotowe Mistrzostwa Polski odbyły się w Trzebiczu Nowym k. Drezdenka. Dopisała pogoda, a zaangażowanie i wysiłek gospodarzy były imponujące. Był to w istocie wielki, kilkudniowy festyn lotniczy, z udziałem tysięcy gości.

  • Modelarstwo

  • Fascynujące skrzydełka

    Międzynarodowa Federacja Lotnicza FAI od szeregu już lat nie panuje nad niczym nieograniczonym rozwojem technologicznym w wielu klasach modeli latających. Skutkiem tego modele stają się coraz bardziej kosztowne i coraz mniej modelarzy stać jest na uprawianie modelarstwa lotniczego na poziomie międzynarodowym.

  • Wokół lotniska

    Klub 1:72

  • Startowałem w Monza

    Monza, lombardzkie miasto położone 12 km na północ od Mediolanu, słynie głównie z Autodromo Nazionale di Monza, najszybszego toru wyścigowego Formuły 1, zbudowanego w 1922. Po ubiegłorocznym wyścigu na tym torze na podium stanął pierwszy Polak w historii Formuły 1 – Robert Kubica. Kilka kilometrów od la Pista Magica (tak Włosi nazywają swój tor wyścigowy), na obrzeżach pięknego Parco Monza w osiemnastowiecznym pałacu Villa Reale di Monza (zbudowanym przez słynnego architekta Giuseppe Piermarini na polecenie Wielkiej Księżnej Marii Teresy) odbył się 15–16 czerwca konkurs modelarski – Mostra Concorso Modellismo Statico – Monza Models 2007.

  • Z kart historii

  • Pamiętnik z Kampanii Wrześniowej cz. I

    Wacław Oyrzanowski, urodził się 18 września 1903. W czerwcu 1920 jako gimnazjalista zgłosił się do WP. Następnie od grudnia 1923 służył w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie, w personelu technicznym 14 Eskadry Lotniczej, 212 Eskadry Bombowej i 216 Eskadry Bombowej. W latach 1926–1927 odbył kurs pilotażu w Centralnej Szkole Podoficerów Pilotów w Bydgoszczy, po czym powrócił do 1 Pułku Lotniczego. Brał udział w kampanii 1939 jako szef mechaników 16(216) Eskadry Bombowej w składzie Brygady Bombowej.

  • Wizyta szkockich kadetów

    1333 Squadron Air Training Corps (1333 Dywizjon Korpusu Szkolenia Lotniczego) jest jednostką grupującą kadetów lotniczych (młodzież w wieku gimnazjalnym i licealnym) z tej części Szkocji. W ramach zajęć w dywizjonie przechodzą oni podstawowe przysposobienie ogólnowojskowe, połączone z wychowaniem historyczno-patriotycznym. W ostatnim roku, w ramach projektu edukacyjnego, kadeci prowadzili badania biografii tych polskich lotników. Nawiązano w związku z tym kontakt z ambasadą RP w Londynie. Ukoronowaniem projektu była wizyta kadetów w Polsce, na zaproszenie Sił Powietrznych RP, w dniach 19–26 czerwca.

  • Astronautyka

  • Wycieczka w kosmos

    Targi na Le Bourget w Paryżu od lat mają opinię najważniejszego i najbardziej prestiżowego wydarzenia w świecie lotniczym. Po raz pierwszy wystawa aeronautyczna odbyła się w 1909 – można było na niej obejrzeć same nowości ówczesnego lotnictwa jak balony, pierwsze samoloty i silniki. Zjeżdżali się zagraniczni goście, aby obejrzeć prezentowane tu nowoczesne wynalazki. Wraz z rozwojem technologii kosmicznych targi stały się również znaczącą imprezą w dziedzinie kosmonautyki. Dlatego, jako grupa młodych, żądnych wiedzy przyszłych inżynierów, a obecnych studentów wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej postanowiliśmy tam pojechać i wszystko dokładnie obejrzeć. Dzięki przychylności dziekana, prof. Krzysztofa Kędziora, nasze marzenia mogły się ziścić. To, co zobaczyliśmy, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania.

  • Krakowskie święto lotnictwa

    W ostatni czerwcowy weekend w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyła się czwarta już edycja Małopolskiego Pikniku Lotniczego. W tym roku na krakowskim niebie podziwiać można było takie sławy akrobacji lotniczej jak Peter Besenyei z Węgier i Ali Öztürk z Turcji. Sensacją był też pokaz węgierskiego Lisunowa Li-2.

  • LOT Nowiny

    Nasze trasy

    Recenzje

    Listy

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.