Reklama
Reklama

Modernizacja brazylijskich AMX

Trwa proces modernizacji 43 brazylijskich uderzeniowych samolotów AMX International AMX. Wkrótce ma odbyć się oblot pierwszego egzemplarza. Prace wydłużą okres służby do 2032.

AMX nosi w brazylijskich wojskach lotniczych (FAB) oznaczenie A-1. Samoloty powstały we wspólnym programie Włoch i Brazylii. Ze strony tego drugiego kraju wiodącym przedsiębiorstwem był Embraer, który obecnie prowadzi również ich modernizację. Ma już w tej kwestii doświadczenia, jednak po raz pierwszy zrealizuje zmiany na tak dużą skalę / Zdjęcie: FAB

Brazylia nadal nie może sfinalizować zakupu nowoczesnego samolotu wielozadaniowego (zobacz: Minister chce przetargu). W związku z tym wojska lotnicze realizują program głębokiej modernizacji posiadanych samolotów. Dotyczy to zarówno finalizowanego już odmłodzenia podstawowych myśliwców F-5 (do wariantu F-5M; zobacz np.: Połowa brazylijskich F5 zmodernizowana), jak i części McDonnell Douglasów A-4KU/TA-4KU lotnictwa marynarki wojennej (zobacz: Modernizacja brazylijskich Skyhawków).

Jako ostatnie modernizacji zostaną poddane najmłodsze, szturmowe A-1, dostarczane do FAB w latach 1989-1999. Finalną umowę w tej sprawie zawarto z Embraerem w bieżącym miesiącu (choć włosko-brazylijski program unowocześnienia konstrukcji rozpoczął się formalnie zaraz po zakończeniu dostaw). Porozumienie o wartości 2 mld BRL (1,12 mln USD) dotyczy 43 z 53 posiadanych A-1 i zakłada, że prace zostaną zakończone w 2017.

Przebudowa dotyczy kilku głównych elementów. Rodzima spółka Mectron z Sao Jose dos Campos dostarczy nowoczesne stacje radiolokacyjne SCP-01 (czyli licencyjną wersję radaru Alenia Scipio, zaprojektowaną dla wszystkich wersji AMX), przeznaczoną do wykrywania celów powietrznych i powierzchniowych. To najważniejszy element przebudowy. Z powodu upadłości kolejnych dwóch rodzimych spółek, wybranych do produkcji SCP-01, brazylijskie AMX były w ogóle pozbawione stacji radiolokacyjnych...

Samoloty otrzymają też nowy komputer pokładowy i system przesyłu danych Embraera. Izraelski Elbit dostarczy natomiast systemy nawigacji (inercyjny i GPS) oraz wyposażenie szklanego kokpitu. Prowadzony jednocześnie remont przedłuży okres wykorzystania płatowca o 20 lat, co oznacza, że ostatnie brazylijskie AMX, już pod oznaczeniem A-1M, będą mogły latać do 2037.

Oblot pierwszego zmodernizowanego egzemplarza powinien odbyć się w ciągu najbliższych miesięcy. Planowano, że zostanie on przekazany wojsku jeszcze w bieżącym roku. Obecnie przewiduje się, że nastąpi to na początku 2013. Możliwe, że prace będą realizowane także po 2017, w przypadku kiedy FAB zleci przebudowę ostatnich 10 samolotów.

AMX nosi w brazylijskich wojskach lotniczych (FAB) oznaczenie A-1. Samoloty powstały we wspólnym programie Włoch i Brazylii. Ze strony tego drugiego kraju wiodącym przedsiębiorstwem był Embraer, który obecnie prowadzi również ich modernizację. Ma już w tej kwestii doświadczenia, jednak po raz pierwszy zrealizuje zmiany na tak dużą skalę / Zdjęcie: FAB

Brazylia nadal nie może sfinalizować zakupu nowoczesnego samolotu wielozadaniowego (zobacz: Minister chce przetargu). W związku z tym wojska lotnicze realizują program głębokiej modernizacji posiadanych samolotów. Dotyczy to zarówno finalizowanego już odmłodzenia podstawowych myśliwców F-5 (do wariantu F-5M; zobacz np.: Połowa brazylijskich F5 zmodernizowana), jak i części McDonnell Douglasów A-4KU/TA-4KU lotnictwa marynarki wojennej (zobacz: Modernizacja brazylijskich Skyhawków).

Jako ostatnie modernizacji zostaną poddane najmłodsze, szturmowe A-1, dostarczane do FAB w latach 1989-1999. Finalną umowę w tej sprawie zawarto z Embraerem w bieżącym miesiącu (choć włosko-brazylijski program unowocześnienia konstrukcji rozpoczął się formalnie zaraz po zakończeniu dostaw). Porozumienie o wartości 2 mld BRL (1,12 mln USD) dotyczy 43 z 53 posiadanych A-1 i zakłada, że prace zostaną zakończone w 2017.

Przebudowa dotyczy kilku głównych elementów. Rodzima spółka Mectron z Sao Jose dos Campos dostarczy nowoczesne stacje radiolokacyjne SCP-01 (czyli licencyjną wersję radaru Alenia Scipio, zaprojektowaną dla wszystkich wersji AMX), przeznaczoną do wykrywania celów powietrznych i powierzchniowych. To najważniejszy element przebudowy. Z powodu upadłości kolejnych dwóch rodzimych spółek, wybranych do produkcji SCP-01, brazylijskie AMX były w ogóle pozbawione stacji radiolokacyjnych...

Samoloty otrzymają też nowy komputer pokładowy i system przesyłu danych Embraera. Izraelski Elbit dostarczy natomiast systemy nawigacji (inercyjny i GPS) oraz wyposażenie szklanego kokpitu. Prowadzony jednocześnie remont przedłuży okres wykorzystania płatowca o 20 lat, co oznacza, że ostatnie brazylijskie AMX, już pod oznaczeniem A-1M, będą mogły latać do 2037.

Oblot pierwszego zmodernizowanego egzemplarza powinien odbyć się w ciągu najbliższych miesięcy. Planowano, że zostanie on przekazany wojsku jeszcze w bieżącym roku. Obecnie przewiduje się, że nastąpi to na początku 2013. Możliwe, że prace będą realizowane także po 2017, w przypadku kiedy FAB zleci przebudowę ostatnich 10 samolotów.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.