Reklama
Reklama

Najpierw wybory, potem decyzja

Turcja przedłużyła rozmowy w sprawie dostawy systemów obrony powietrznej o kolejne 2 miesiące.

Jeżeli negocjacje z CPMIEC nie zakończą się powodzeniem, Turcy mogą rozpocząć rozmowy z kolejnymi oferentami. Nieoficjalnie mówi się, że przyjęta według klucza atrakcyjności ofert gradacja plasuje Eurosam na drugim, a amerykańskiego Raytheona na trzecim miejscu tureckiej listy życzeń. Warto przypomnieć, że oba te podmioty biorą też udział w przetargu na dostawę dla Sił Zbrojnych RP zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych średniego zasięgu (program Wisła), będących najważniejszym elementem programu Tarcza Polski / Zdjęcie: Michał Jarocki

Według lokalnych mediów, turecki Podsekretariat Przemysłu Zbrojeniowego zdecydował o wydłużyć o kolejne 2 miesiące termin obowiązywania ofert złożonych w ramach programu T-LORAMIDS. Oznacza to, że wybór dostawcy nowych systemów obrony powietrznej nastąpi dopiero po zapowiedzianych na sierpień wyborach prezydenckich, w których wystartuje m.in. obecny premier, Recep Tayyip Erdoğan.

We wrześniu zeszłego roku, Ankara wybrała chiński rządowy CPMIEC (China Precision Machinery Export-Import Corp.), oferujący systemy FD-2000 (eksportowe oznaczenie HQ-9, będącego kopią rosyjskiego S-300) jako zwycięzcę przetargu (Chińskie systemy OP dla Turcji, 2013-09-27). Oprotestowana przez pozostałych oferentów, w tym amerykański Raytheon oraz europejski Eurosam (oferujący prezentowane na zdjęciu zestawy SAMP/T), decyzja i następujące po niej rozmowy, nie przełożyły się dotąd na ostateczne porozumienie handlowe

Przeciągające się od niemal roku negocjacje (Turcja bardziej cierpliwa w sprawie T-LORAMIDS, 2014-01-29), to w powszechnej ocenie wynik przyjętej przez Turków strategii. Pozwala ona bowiem na podjęcie próby wynegocjowania jak najlepszych warunków umowy z chińskich dostawcą. Z drugiej strony, rozmowy dają też czas pozostałym oferentom na przedstawienie Turcji korzystniejszych propozycji.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.