Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wkrótce oblot Hurkusa?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 24 kwietnia 2013

Według przedstawicieli TAI, pierwsza współcześnie zaprojektowana samodzielnie w Turcji załogowa konstrukcja lotnicza, szkolny Hurkus odbędzie pierwszy lot w czerwcu br. Program zanotował już 4-letnie opóźnienie.

Hurkus jest napędzany silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-68T z 5-łopatowym śmigłem Hartzell HC-B5MA-3. Wyposażony jest w fotele wyrzucane klasy 0-0 Martin-Baker Mk T-16N, hermetyzowaną kabinę i system wytwarzania tlenu (OBOGS). Ma rozwijać maksymalną prędkość przelotową równą 574 km/h, a wznoszenie maksymalne oblicza się na 22 m/s. Długotrwałość lotu Hurkusa ma wynosić 4 h 15 min., a zasięg 1480 km. Zakres przeciążeń dopuszczalnych mieści się w przedziale g+7/-3,5 / Zdjęcie: TAI

Prace nad tureckim turbośmigłowym samolotem szkolno-bojowym rozpoczęły się oficjalnie w 2006. Zakładano wtedy, że oblot prototypu odbędzie się w 2009. Program zanotował jednak istotne opóźnienia. Ceremonia publicznej prezentacji maszyny odbyła się dopiero w lipcu ub.r. Informowano wówczas, że pierwszy lot nastąpi już po miesiącu, w sierpniu, a program prób miał objąć 500 h lotów (Roll-out Hurkusa, 2012-07-02).

Niestety, również ten termin nie został dotrzymany. Ostatnie deklaracje przedstawicieli TAI wskazują, że do oblotu dojdzie w czerwcu br. Do programu prób przeznaczono 4 samoloty. Pierwszy z nich przeszedł w lutym z powodzeniem testy układu napędowego, drugi jest w trakcie prób obciążeniowych i weryfikujących hermetyczność kabiny, trzeci znajduje się w zaawansowanym stadium montażu, zaś ostatni służy do prób zmęczeniowych.

W prace zaangażowano ok. 220 pracowników. Ich celem jest uzyskanie certyfikatu europejskich władz lotniczych na podstawie wymagań CS 23, dla podstawowej wersji A wyposażonej w częściowo analogowe urządzenia kokpitu. Resurs tego modelu przewidziano na 10,5 tys. h lotów lub 35 lat służby. W dalszej perspektywie Turcy chcą wdrożyć Hurkusa-B ze zintegrowaną awioniką cyfrową, odzwierciedlającą kabiny F-16 i F-35, oraz odmianę C, bojową zdolną do przenoszenia nieco ponad tony uzbrojenia. Planowana jest też wersja morska, dla lotnictwa staży przybrzeżnej, wyposażona w nowoczesne systemy obserwacyjne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.