Po 33 latach w powietrze wzbił się śmigłowiec napędzany siłą ludzkich mięśni, spełniający wymagania konieczne do przyznania nagrody im. Igora Sikorsky’ego.
Jak ustalono w 1980, wiropłat-mięśniolot musi utrzymać się w powietrzu przez co najmniej 60 sekund, na wysokości co najmniej 3 m, w obszarze 100 m2. Dotychczas żadnej konstrukcji nie udało się tego dokonać.
W ub. r. grupa studentów z USA zbudowała śmigłowiec, który wykonał zawis trwający 35 s (Rekord śmigłowca-mięśniolotu, 2012-06-21). Niemal rok później ich wyczyn został pobity.
13 czerwca, czterowirnikowy mięśniolot Atlas, skonstruowany przez zespół studentów AeroVelo z Uniwersytetu Toronto, pod kierownictwem dra Todda Reicherta i Camerona Robertsona, spełnił wymogi niezbędne do przyznania wspomnianej na wstępie nagrody. Wiropłat wzniósł się na wysokość 3,3 metra i unosił się w powietrzu przez 64,11 s. Miejscem, gdzie dokonano rekordowego wyczynu była hala The Soccer Centre w Vaughan w prowincji Ontario.
Po analizie danych i zatwierdzeniu wyniku przez American Helicopter Society, 11 lipca twórcy mięśniolotu odebrali nagrodę, w wysokości 250 tys. USD, z rąk przedstawicieli koncernu Sikorsky.
Atlas jest największym zbudowanym dotychczas śmigłowcem-mięśniolotem. Jego pierwszy lot miał miejsce w sierpniu 2012.
Średnica każdego wirnika nośnego Atlasa wynosi ok. 21,34 m (według innych źródeł 20,18 m). Struktura, o masie 52,16 kg (według innych źródeł 55,34 kg), została skonstruowana z kompozytów. Podczas rekordowego lotu masa pilota wynosiła 72,57 kg.
Wiropłat napędzany jest za pomocą zmodyfikowanego roweru. W trakcie lotu Reichert wytwarzał maksymalną moc 1,1 kW, a pod koniec wyczynu – ok. 600 W.