Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mniej francuskich samolotów

Lotnictwo wojskowe, 09 sierpnia 2013

Proponowane redukcje budżetu ministerstwa obrony Francji wpłyną na zmniejszenie ilości nowych samolotów dostarczanych siłom zbrojnym. Zagrożone są zakupy A400M i MRTT.

Mimo wstępnego zamówienia przez Francję aż 50 transportowców A400M, na razie wiadomo, że do 2019 Paryż odbierze tylko 15 z nich. Decyzja co do zakupu pozostałych podjęta będzie za kilka lat / Zdjęcie: MO Francji

Przedstawiony przez ministra Jean Yves Le Driana plan wydatków na obronność w latach 2014-2019 (Francuska Biała Księga , 2013-05-03) może znacznie zmniejszyć potencjał wojsk lotniczych Francji. Jak już wspomniano wcześniej, w pierwszej kolejności zmniejszona zostanie liczba Rafale, które odbiorą wojska lotnicze (Rafale ofiarą cięć Paryża, 2013-08-04). Jednak na tym nie koniec. Kolejnymi ofiarami cięć budżetowych mogą być transportowce i wielozadaniowe transportowce-tankowce. Nieco lepsza perspektywa rysuje się przed lotnictwem wojsk lądowych.

Obecne plany zakładają pozyskanie 15 transportowych A400M do 2019, jednak w br. do rąk francuskich lotników mają trafić 2 zamiast 3 samolotów tego typu (Pierwszy Atlas w wojsku, 2013-08-03). Nie wiadomo co z pozostałymi 35 Atlasami, które Paryż zobowiązał się zakupić. Lukę spowodowaną opóźnieniami dostaw A400M wypełnić mają zmodernizowane C-130H. Obecnie francuskie lotnictwo transportowe eksploatuje 14 Herculesów.

Zgodnie z założeniami, w przyszłym roku ruszyć ma program zakupu 12 wielozadaniowych transportowców-tankowców A330 MRTT. Francja będzie pierwszym nabywcą tych samolotów w wersji combi, z bocznymi drzwiami cargo, co pozwoli na przewóz ładunku także na głównym pokładzie. Finalizacja umowy spodziewana jest przed końcem br. Jednak mimo olbrzymiego zapotrzebowania na MRTT, zgłaszanego przez francuskich sztabowców po doświadczeniach operacji w Libii i Mali (Minister potwierdza zakup A330 MRTT, 2012-10-23), do końca 2019 w służbie mają być zaledwie 2 samoloty tego typu.

W omawianym okresie lotnictwo wojsk lądowych wzbogaci się o 42 śmigłowce transportowe NH90 (Kolejne NH90 dla Francji, 2012-07-29) i 16 uderzeniowych wiropłatów Tigre HAD (Pierwszy Tigre HAD dla ALAT , 2013-04-20). Oprócz tego znacznie zwiększona zostanie flota francuskich bezzałogowców.

Pierwsze z bojowych Reaperów (Francja chce kupić Reapery, 2013-06-28) mają wejść do służby już pod koniec br. Oprócz tego zakupionych będzie 14 taktycznych rozpoznawczych bsl klasy MALE (Francuskie dylematy co do zakupu bsl, 2013-05-22). W dalszej perspektywie czasowej obydwa typy zastąpią wspólne brytyjsko-francuskie bbsl.

W ramach modernizacji floty unowocześnionych zostanie 6 samolotów wielozadaniowych Mirage 2000D i 4 morskie samoloty patrolowe Atlantique ATL-2. Docelowo zmodernizowanych będzie 15 ALT-2, co pozwoli na ich eksploatację po 2030.

Paryż zamierza także zwiększyć arsenał uzbrojenia kierowanego, zakupując 532 bomb AASM (Zakończenie prób SBU-64, 2013-04-08) i 250 pocisków manewrujących SCALP EG. Planowane jest też zakończenie prac nad brytyjsko-francuskim pociskiem przeciwokrętowym FASGW/ANL, jednak jego produkcja seryjna rozpocznie się najwcześniej w 2020.

Ostateczna wersja budżetu zostanie zaakceptowana 31 grudnia br.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.