Aby zachęcić linie lotnicze do kupowania nowych wersji modelu 747 Boeing odkupuje stare samoloty tego typu.
Boeing rozpoczął akcje odkupowania starych Jumbo Jetów, by wesprzeć słabą sprzedaż nowej wersji modelu 747. Linie, które zamówią samoloty modelu 747-8 mogą liczyć na odkupienie przez koncern samolotów 747-400. Produkcję tych ostatnich zakończono w 2009. Zastąpił je właśnie 747-8.
Boeing 747-8 ma nowocześniejsze silniki niż 747-400. Konstruktorzy wydłużyli też jego kadłub. Komercyjną eksploatację Boeingi 747-8 rozpoczęły w 2011 (Oblot B747-8 Intercontinental, 2011-03-21). Cena katalogowa modelu 747-8 wynosi ok. 350 mln USD. W br. Boeing sprzedał jedynie 5 maszyn tego typu.
Oficjalnie nie wiadomo, jakie linie odsprzedają swe stare samoloty Boeingowi. Według Bloomberga, w grę wchodzą m.in. Cathay Pacific Airways i Korean Air Lines. Na używane Jumbo Jety nie ma wielu chętnych, więc oferta Boeinga jest traktowana, jako poważna zachęta do kupna nowych samolotów na dobrych finansowo warunkach. W br. ma odkupić co najmniej 7 samolotów modelu 747-8. Według analityków, w sumie właścielela zmieni w br. 19 maszyn tego typu. Używany 747-400 z 1992 kosztuje obecnie mniej niż 20 mln USD.
Nie tylko Boeingowi zdarza się odkupywać używane samoloty. W 2012 Airbus odkupił od klientów 10 A340. W br. koncern już odkupił 3 kolejne. Cel transakcji jest taki sam – zwiększenie sprzedaży nowych maszyn.