Izraelski Elbit poinformował o zawarciu porozumienia z Koreą Pd. w sprawie dostaw wskaźników nahełmowych dla pilotów śmigłowców Surion.
Tradycyjnie już Izraelczycy nie podali wartości kontraktu, ani też liczby zamówionych urządzeń. Wiadomo tylko, że umowa obowiązywać ma przez 4 lata. Za dostawy wyposażenia odpowiadać ma lokalne przedsiębiorstwo joint venture – Sharp Elbit Systems Aerospace.
Śmigłowiec wielozadaniowy Surion jest owocem programu Korean Utility Helicopter (KUH), który Korea Aerospace Industries (KAI) rozpoczęło w czerwcu 2006, razem z Eurocopterem. W przedsięwzięcie zaangażowano ponad 150 przedsiębiorstw, 18 placówek naukowych i 10 instytucji badawczych z Korei Pd.
Oblot pierwszego prototypu Suriona miał miejsce 10 marca 2010 (Oblot Suriona, 2010-03-15). Kolejne śmigłowce przedseryjne wzbiły się w powietrze 28 kwietnia, 17 czerwca i 28 października. Natomiast 11 listopada 2010 uzyskano przejściowe zatwierdzenie zdolności bojowej wiropłata.
Dla potrzeb rodzimych sił zbrojnych jako pierwszy powstaje śmigłowiec wielozadaniowy. Na jego bazie do 2016 mają zostać opracowane trzy wersje – morska transportowa, przeznaczona dla korpusu piechoty morskiej, przystosowana do działań szturmowych i desantowania żołnierzy na linach, ewakuacji medycznej i porządku publicznego, dla policji i Straży Wybrzeża.
Następnie, po 2016 powstaną wersje ZOP i przeciwokrętowa, ratownictwa bojowego i transportowa (zdolna do przewozu ładunku wewnątrz kadłuba i na podwieszeniu), a także cywilna. Przedstawiciele KAI szacują, że rodzime siły zbrojne zamówią ponad 200 Surionów różnych wersji.
Masa maksymalna Suriona przystosowanego do wykonywania podstawowych misji wynosić ma 7746 kg, a maksymalna masa startowa – 8709 kg. Wiropłat będzie zdolny do przewozu dwóch pilotów, dwóch strzelców i 9 żołnierzy desantu. Maksymalnie w kabinie pasażerskiej pomieścić można będzie 16 osób.
Do 2025 KAI zamierza sprzedać ok. 300 egz. Surionów (30 – 40 w Europie i Azji Środkowej, po 90 – 100 w Afryce / na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Łacińskiej oraz 80 – 90 w rejonie Azji Wschodniej i Pacyfiku). W celu promowania wyrobu w świecie w marcu 2011 zawiązano spółkę z Eurocopterem, noszącą nazwę KAI-EC Co. Ltd, która ma zająć się także negocjacjami z potencjalnymi nabywcami, przygotowaniem propozycji ofertowych, dostosowaniem do wymagań odbiorcy i zarządzaniem programem.