Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy lot Gripena Demo

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 maja 2008

Wczoraj odbył się pierwszy lot Gripena Demonstrator (Demo), samolotu, na podstawie którego ma zostać stworzona nowa wersja, JAS 39E/F. Według zapewnień przedstawicieli Saaba, lot przebiegł zgodnie z planem.

Start do pierwszego lotu. Gripen Demo (na pierwszym planie), niemal nie różni się zewnętrznie od standardowej maszyny. Widać jednak nowe szyny uzbrojenia pod kadłubem, co wymusiło modernizację klap podwozia / Zdjęcie: Saab

Oblot odbył się zaledwie nieco ponad miesiąc po ceremonii prezentacji samolotu (zobacz: Gripen Demonstrator przedstawiony). W tym czasie odbyły się testy naziemne, skoncentrowane na bezpieczeństwie lotu.

W kabinie zasiedli pilot Mikael Seidl i Magnus Ljungdahl. Po wylądowaniu stwierdzili, że zastosowanie nowego, mocniejszego o 20% silnika - General Electric/Volvo Aero F414G - dało wyraźny, odczuwalny wzrost przyspieszeń i wznoszenia. Dopiero jednak kolejne testy udowodnią, czy uda się osiągnąć, przy zastosowaniu nowej jednostki napędowej i z podwieszonym uzbrojeniem, prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy.

Pierwszy lot trwał 30 min. W jego trakcie osiągnięto wysokość 6 400 m i prędkość maksymalną prawie 600 km/h. Przedstawiciele Saaba zapewnili, że wszystko przebiegało zgodnie z planem.

Program Gripena Demo ma doprowadzić do powstania wersji JAS 39E/F, z mocniejszym silnikiem, większym zasięgiem, nowym elektronicznie skanowanym radarem (PS-05/A Mk 5), zmodernizowanym systemem łączności i wymiany informacji oraz walki radioelektronicznej. Samolot zostanie przystosowany do przenoszenia nowych typów uzbrojenia - Gripen Demo ma m.in. zainstalowane dwie nowe, wzmocnione szyny podkadłubowe. Szwedzi zapewniają, że nowe technologie będą możliwe do wdrożenia w aktualnie wykorzystywanych samolotach.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.