Wczoraj odbył się pierwszy lot Gripena Demonstrator (Demo), samolotu, na podstawie którego ma zostać stworzona nowa wersja, JAS 39E/F. Według zapewnień przedstawicieli Saaba, lot przebiegł zgodnie z planem.
Oblot odbył się zaledwie nieco ponad miesiąc po ceremonii prezentacji samolotu (zobacz: Gripen Demonstrator przedstawiony). W tym czasie odbyły się testy naziemne, skoncentrowane na bezpieczeństwie lotu.
W kabinie zasiedli pilot Mikael Seidl i Magnus Ljungdahl. Po wylądowaniu stwierdzili, że zastosowanie nowego, mocniejszego o 20% silnika - General Electric/Volvo Aero F414G - dało wyraźny, odczuwalny wzrost przyspieszeń i wznoszenia. Dopiero jednak kolejne testy udowodnią, czy uda się osiągnąć, przy zastosowaniu nowej jednostki napędowej i z podwieszonym uzbrojeniem, prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy.
Pierwszy lot trwał 30 min. W jego trakcie osiągnięto wysokość 6 400 m i prędkość maksymalną prawie 600 km/h. Przedstawiciele Saaba zapewnili, że wszystko przebiegało zgodnie z planem.
Program Gripena Demo ma doprowadzić do powstania wersji JAS 39E/F, z mocniejszym silnikiem, większym zasięgiem, nowym elektronicznie skanowanym radarem (PS-05/A Mk 5), zmodernizowanym systemem łączności i wymiany informacji oraz walki radioelektronicznej. Samolot zostanie przystosowany do przenoszenia nowych typów uzbrojenia - Gripen Demo ma m.in. zainstalowane dwie nowe, wzmocnione szyny podkadłubowe. Szwedzi zapewniają, że nowe technologie będą możliwe do wdrożenia w aktualnie wykorzystywanych samolotach.