Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy lot Gripena Demo

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 maja 2008

Wczoraj odbył się pierwszy lot Gripena Demonstrator (Demo), samolotu, na podstawie którego ma zostać stworzona nowa wersja, JAS 39E/F. Według zapewnień przedstawicieli Saaba, lot przebiegł zgodnie z planem.

Start do pierwszego lotu. Gripen Demo (na pierwszym planie), niemal nie różni się zewnętrznie od standardowej maszyny. Widać jednak nowe szyny uzbrojenia pod kadłubem, co wymusiło modernizację klap podwozia / Zdjęcie: Saab

Oblot odbył się zaledwie nieco ponad miesiąc po ceremonii prezentacji samolotu (zobacz: Gripen Demonstrator przedstawiony). W tym czasie odbyły się testy naziemne, skoncentrowane na bezpieczeństwie lotu.

W kabinie zasiedli pilot Mikael Seidl i Magnus Ljungdahl. Po wylądowaniu stwierdzili, że zastosowanie nowego, mocniejszego o 20% silnika - General Electric/Volvo Aero F414G - dało wyraźny, odczuwalny wzrost przyspieszeń i wznoszenia. Dopiero jednak kolejne testy udowodnią, czy uda się osiągnąć, przy zastosowaniu nowej jednostki napędowej i z podwieszonym uzbrojeniem, prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy.

Pierwszy lot trwał 30 min. W jego trakcie osiągnięto wysokość 6 400 m i prędkość maksymalną prawie 600 km/h. Przedstawiciele Saaba zapewnili, że wszystko przebiegało zgodnie z planem.

Program Gripena Demo ma doprowadzić do powstania wersji JAS 39E/F, z mocniejszym silnikiem, większym zasięgiem, nowym elektronicznie skanowanym radarem (PS-05/A Mk 5), zmodernizowanym systemem łączności i wymiany informacji oraz walki radioelektronicznej. Samolot zostanie przystosowany do przenoszenia nowych typów uzbrojenia - Gripen Demo ma m.in. zainstalowane dwie nowe, wzmocnione szyny podkadłubowe. Szwedzi zapewniają, że nowe technologie będą możliwe do wdrożenia w aktualnie wykorzystywanych samolotach.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.