Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Mi-38 z rosyjskimi silnikami

Lotnictwo cywilne, 17 grudnia 2013

Koncern Wiertoloty Rossiji poinformował o oblocie pierwszego śmigłowca Mi-38, napędzanego rosyjskimi silnikami TW7-117W.

Trzeci przedseryjny Mi-38, napędzany silnikami Klimow TW7-117W, podczas oblotu / Zdjęcie: Wiertoloty Rossiji

Gwoli ścisłości należy wspomnieć, że trzeci przedseryjny Mi-38 (OP-3), którego zespół napędowy stanowią rosyjskie silniki Klimow TW7-117W, wykonał pierwszy zawis 13 listopada br. Natomiast jego pierwszy kompletny lot, rozpoczęty startem i zakończony lądowaniem, miał miejsce 29 listopada, nad terenem zakładów im. Mila w podmoskiewskim Tomilino. Informacja na ten temat został opublikowana dopiero dzisiaj.

Dwa pierwsze prototypy Mi-38 napędzane są silnikami Pratt & Whitney Canada PW 127/TS (Pratt & Whitney dla Mi-38, 2008-05-19). Drugi z nich ustanowił kilka rekordów świata podczas prób certyfikacyjnych (Oficjalne rekordy Mi-38, 2013-03-21).

Przedsiębiorstwo Klimow – producent silników – zakłada, że niebawem rozpocznie produkcję przedseryjnej partii TW7-117W, które zostaną użyte podczas prób certyfikacyjnych. Plan zakłada uzyskanie odpowiedniego dokumentu pod koniec 2014.

 

Silnik turbowałowy TW7-117W, rozwijający moc 2500-300 KM i moc awaryjną 2800-3750 KM, został opracowany na bazie TW7-117SM. Unifikacja obydwu konstrukcji wynosi ok. 90%. Nowa wersja ma zabudowany rosyjski cyfrowy układ sterowania FADEC (BARK-12 lub BARK-57).

Natomiast koncern Wiertoloty Rossiji planuje, że próby w locie, mające na celu uzyskanie Certyfikatu Typu zgodnie z przepisami AP-29 przez Mi-38 z silnikami TW7-117W rozpoczną się już wkrótce. Ich zakończenie nastąpić ma w 2015.

Produkcja seryjna Mi-38 odbywać się będzie w zakładach w Kazaniu, tuż po uzyskaniu Certyfikatu Typu. Obecnie trwa tam montaż 4. i zarazem ostatniego przedseryjnego śmigłowca (OP-4). Od OP-3 różnić go mają instalacja paliwowa, odporna na obciążenia powstające podczas awaryjnego lądowania i okna o większej powierzchni, zabudowane w kabinie pasażerskiej.

Śmigłowiec średni Mi-38, rozwijający prędkość przelotową 295 km/h i dysponujący zasięgiem 1200 km, ma być używany do przewozu osób i ładunków. Planuje się także opracowanie wersji do przewozu VIP-ów, ratownictwa medycznego i morskiej – operującej na platformach wiertniczych, zajmujących się eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Wszystkie seryjne Mi-38 mają być napędzane silnikami Klimow TW7-117W.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.