Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ILA 2014: Elektryczny Airbus

Lotnictwo cywilne, 21 maja 2014

Airbus Group zamierza wejść na nowy rynek. W ofercie europejskiego konsorcjum pojawią się dwa samoloty lekkie, do tego z napędem elektrycznym.

Elektryczny samolot demonstrator technologii E-Fan opracowany przez Airbus Innovation / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

W Berlinie Airbus Innovation zaprezentował samolot E-Fan, demonstrator technologii jaka będzie wykorzystana w elektrycznych samolotach Airbusa. Jest to dwumiejscowy samolot z miejscami w układzie tandem. Zespół napędowy stanowią dwa silniki elektryczne o mocy 30 kW każdy, napędzające dwa tunelowane śmiga umieszczone na kadłubie za skrzydłem.

E-Fan został oblatany w marcu br. Od tamtego czasu wylatał już 15 h. Cały program prób w locie ma obejmować 50 h lotów próbnych. Najdłuższy lot, jaki E-Fan odbył do tej pory trwał 37 min (Demonstracja elektrycznego Airbusa, 2014-04-27).

Energię do silników dostarczają akumulatory litowo jonowo polimerowe o napięciu 250 V i masie 127 kg zabudowane w skrzydłach. Airbus nie podaje, jaką mają one pojemność.

Masa startowa elektrycznego Airbusa wynosi 580 kg, z czego 50 kg to aparatura pomiarowa do prób w locie.

Rozwiązania opracowane na bazie prób E-Fana będą zastosowane w dwóch samolotach przewidzianych do produkcji seryjnej. Będą to dwumiejscowy E-Fan 2.0 oraz czteromiejscowy E-Fan 4.0. E-Fan 2.0 ma być oblatany w 2017, a wersja 4.0 dwa lata później.

Przedstawiciele Airbus Innovation twierdzą, że w związku ze stałym postępem w dziedzinie akumulatorów, możliwe jest zbudowanie elektrycznego samolotu o pojemności 80-90 pasażerów w ciągu najbliższych 20 lat. E-Fan ma być pierwszym krokiem na tej drodze.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra