Na pokładzie lotniskowca Ark Royal przedstawiciele brytyjskiego resortu obrony i grup przemysłowych podpisali kontrakt dotyczący budowy kadłubów 2 nowych lotniskowców brytyjskich typu typu Queen Elizabeth.
Umowę podpisano z przedstawicielami BVT Surface Fleet i szerszej grupy przemysłowej Aircraft Carrier Alliance, w skład których wchodzą BAE Systems, VT Group (najważniejsze podmioty, które 1 lipca zawiązały BVT Surface Fleet), Thales, Babcock i nadzorujący cały program od strony technicznej Kellog Brown & Root UK, które jako jedyne przedsiębiorstwo o amerykańskich korzeniach, ma doświadczenie w budowaniu dużych jednostek tego typu.
Wartość umowy wynosi ok. 3 mld GBP. Na sumę tę składa się 1,325 mld dla stoczni wchodzących w skład BVT Surface Fleet, w Govan i Portsmouth, za dostawy głównych elementów kadłuba. Podobne zlecenie, za 300 mln, otrzymała stocznia BAE Systems w Barrow-in-Furness. 675 mln otrzyma stocznia Babcock Marine w Rosyth, za wykonanie stępki i montaż końcowy. 425 mln zostało przeznaczone dla Thalesa UK, odpowiedzialnego za prace projektowe i inżynieryjne. Ostatnim beneficjentem umowy jest BAE Systems Integrated Systems Technologies (Insyte), który za 275 mln GBP zaprojektuje i dostarczy systemy misji obu okrętów.
Według wstępnych szacunków, przy realizacji umowy znajdzie pracę 6600 osób, głównie stoczniowców.
Wcześniej ministerstwo obrony zawarło już kilka mniejszych kontraktów (zobacz: Londyn gotowy do kupienia lotniskowców), w tym na powiększenie doków, dostawy stali, dieslowskich generatorów czy wind okrętowych.
Jednak dopiero dzisiejsza umowa otwiera w praktyce program rzeczywistej realizacji projektu. Łączny koszt całego programu szacowany jest na 14 mld GBP. W jego realizację zostanie zaangażowanych do 10 tys. obywateli Wielkiej Brytanii.