Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsza samodzielna obsługa cyfrowej Bryzy

Lotnictwo wojskowe, 23 maja 2014

Personel techniczny 8. Bazy Lotnictwa Transportowego wykonał pierwszą samodzielną obsługę okresową nr 1 samolotu M-28/B/PT z awioniką glass cockpit.

Pierwsza Bryza z awioniką glass cockpit podczas samodzielnego wykonywania czynności w ramach obsługi okresowej nr 1 przez personel 8. Bazy Lotnictwa Transportowego / Zdjęcie: DGRSZ

Poprzednio, w celu wykonania czynności obsługowych po wylataniu 200 h przez samoloty M-28/B/PT z awioniką glass cockpit, jednostka wysyłała je do zakładów producenta w Mielcu (Siły Powietrzne odebrały ostatnią Bryzę glass cockpit, 2014-01-29). Teraz żołnierze eskadry technicznej wykonują to zadanie samodzielne.

W 2013 w PZL w Mielcu odbyło się szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i 1 pracownika eskadry technicznej 8. BLTr do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało ono się z części teoretycznej i praktycznej, zakończonych egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli producenta. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni technicy zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, którego obsługę okresową wykonano samodzielnie w 8. BLTr była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około 2 miesięcy, podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi samolotów M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 h spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu ich wszystkich urządzeń, instalacji i podzespołów. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz przepisami inżynieryjno-lotniczymi, obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry pracy wszystkich urządzeń samolotu.

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Oblot samolotu 0218 odbył się 21 maja. Następnie został on przekazany do eskadry obsługi, a od 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej zapewnia oszczędności i skutkuje efektywniejszym wykorzystaniem techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów: C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Na podstawie informacji kpta Macieja Nojka


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.