Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Farnborough: Airbus – 247, Boeing – 197(?)

Lotnictwo cywilne, 19 lipca 2008

W czasie salonu lotniczego w Farnborough Airbus podpisał warte ponad 38,7 mld USD kontrakty na dostawy 247 samolotów. Boeing twierdzi, że zyskał zamówienia na 197 samolotów o wartości 23,1 mld USD.

Europejski Airbus bardzo chciał wygrać w prestiżowej rywalizacji o zamówienia na swoim terenie. Największy kontrakt podpisał z DAE (Dubai Aerospace Enterprise), który zamówił 100 samolotów wartych 12,6 mld USD. 55 Airbusów zamówiły linie Etihad (Etihad przebił FlyDubai) z Abu Dabi, 30 Asiana, 23 amerykańska ACG, 16 Tunisair, 10 (za 2,1 mld USD) południowoamerykańska Synergy Aerospace, 8 Saudi Arabia, a 5 Aerofłot. Co ciekawe, Airbus nie zyskał żadnego nowego zamówienia na swój największy i najnowszy samolot - A380.

Boeing jako ostatnie w czasie salonu w Farnborough ogłosił zamówienie 45 samolotów za 6,3 mld USD przez Air China. Wcześniej FlyDubai zamówiły 50 B737-800 za 4 mld USD (Zamówienia na 50 B737-800), Etihad 45 B787 i B777, Malaysia Airlines 35 B737, a ACG 15 B737. Jednak ta statystyka budzi poważne wątpliwości, bo zamówienia Air China, Etihad Airways i Malaysia Airlines figurowały już wcześniej na liście Boeinga, jako pochodzące od niezidentyfikowanych klientów. Jeśli je odjąć od propagandowej listy, okaże się, że amerykański koncern zyskał w Farnborough nowe zamówienia warte zaledwie 5,6 mld USD.

Tak więc w rzeczywistości Airbus wygrał przez nokaut. Uzyskał dwie trzecie z wartych 57,7 mld USD kontraktów na dostawy samolotów pasażerskich (i cywilnych pochodnych), realnie zawartych w czasie brytyjskiej wystawy lotniczej. Poza Airbusem i Boeingiem poważniejsze kontrakty w tym zakresie zawarły brazylijski Embraer (trzeci wśród światowych wytwórni), rosyjski Suchoj i kanadyjski Bombardier.

Na rynku samolotów pasażerskich widoczny jest jednak kryzys wywołany wzrostem cen paliwa. Na ubiegłorocznej wystawie w Le Bourget Airbus i Boeing zyskały zamówienia na 506 samolotów. W Farnborough, nawet jeśli zaliczyć zamówienia Boeinga w maksymalnej wersji, liczba ta spadła do 444. Większość z zamówień pochodziła z przeżywających boom naftowy krajów Bliskiego Wschodu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.