Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy polski bsl zarejestrowany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 listopada 2014

Urząd Lotnictwa Cywilnego zarejestrował pierwszy polski samolot bezzałogowy. Wyprodukowana przez WB Electronics Manta otrzymała numer SP-XFT.

Pierwszym, oficjalnie zarejestrowanym polskim bezzałogowcem jest prototypowy bsl klasy taktycznej Flytronic Manta. Samolot o numerze burtowym 001 otrzymał rejestrację SP-XFT. Manta ma masę własną 55 kg i może latać z prędkością do 180 km/h. Jest to pierwszy polski samolot bezzałogowy, który ma prawo poruszać się w cywilnej przestrzeni powietrznej, na takich samych zasadach, jak już użytkowane samoloty załogowe / Zdjęcie: WB Electronics

15 września Polska dołączyła do grona państw, które mają własne zakłady produkcji bezzałogowych statków powietrznych. Tego dnia Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) przyznał przedsiębiorstwu Flytronic z Gliwic (Centrum szkolenia bsl, 2014-02-21; Polski ośrodek szkolenia operatorów bsl, 2014-02-06), wchodzącemu w skład Grupy WB, oficjalny państwowy certyfikat numer P-001/01 podmiotu produkującego statki powietrzne kategorii specjalnej. 

Przyznanie certyfikatu i tym samym objęcie produkcji samolotów bezzałogowych nadzorem ULC oznacza, że wszystkie konstrukcje Flytronic muszą spełnić wymogi w takim samym stopniu, jak załogowe statki powietrzne. Nadzór Urzędu obejmuje zarówno część projektową (obliczenia wytrzymałościowe i aerodynamiczne), procesy produkcyjne (w tym wytwarzanie elementów kompozytowych), jak również próby naziemne oraz testy w locie.

Otrzymany certyfikat spełniają seryjnie produkowane przez Flytronic samoloty FlyEye (Seryjne FlyEye dostarczone, 2010-12-11) i aerostaty Skyranger (Prezydent chce polskich bsl, 2014-03-20). Potwierdza on też zdolności gliwickiego przedsiębiorstwa do produkcji prototypowych bezzałogowców FlySAR, Manta oraz innych systemów o masie nie przekraczającej 150 kg.

Certyfikowanie procesu budowy i uzyskanie pozwolenia na loty, umożliwia oficjalną rejestrację bezzałogowców w Polsce. Odbywa się to na tej samej zasadzie, jak samoloty załogowe. Nazwy nadawane będą według schematu SP-Xaa, gdzie dwie pierwsze litery to państwo rejestracji, X oznacza bezzałogowca, a dwie dalsze litery nadawane są indywidualnie. Obecnie tylko bsl produkowane przez Flytronic mogą być rejestrowane zgodnie z tym kluczem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.