Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mniej kanadyjskich patrolowców

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 stycznia 2015

Władze Kanady zleciły budowę pięciu okrętów patrolowych typu Harry DeWolf przystosowanych do operowania na wodach Oceanu Arktycznego.

Nowe arktyczne patrolowce typu Harry DeWolf zostaną oparte na projekcie norweskiego okrętu patrolowego KV Svalbard (W303). Budowa 5-6 jednostek ma kosztować Kanadyjczyków 3,5 mld CAD. Początkowe plany Ottawy zakładały pozyskanie nawet 8 okrętów tego typu / Rysunek: Irving Shipbuilding

Porozumienie o wartości 3,5 mld CAD (11 mld zł) ogłoszono pod koniec minionego tygodnia. Zlokalizowana w Halifax na wschodzie kraju stocznia Irving Shipbuilding dostarczy Royal Canadian Navy (RCN, Królewskiej Marynarce Wojennej Kanady) pięć nowych okrętów patrolowych. Umowa zawiera w sobie opcję na dodatkową jednostkę, jeżeli pozwoli na to budżet programu.

Stępka pod pierwszy z okrętów zostanie położona we wrześniu – miesiąc przed zapowiedzianymi na 19 października wyborami parlamentarnymi. Patrolowiec zostanie przekazany RCN w 2018. Pozostałe jednostki będą trafiać do odbiorcy co 9 miesięcy. Dostawy zakończą się w 2022.

Budowa samych okrętów pochłonie 2,3 mld CAD (7 mld zł). Kolejne 1,2 mld CAD (3,7 mld zł) zostanie przeznaczony na rozbudowę i modernizację infrastruktury stoczniowej w Halifax, zabezpieczenie bazy materiałowej oraz przygotowanie kadry pracowniczej.

Nowe kanadyjskie patrolowce powstają w ramach projektu Arctic Offshore Patrol Vessel (AOPS). Wzmocniony kadłub jednostek pozwoli im na patrolowanie wód Oceanu Arktycznego przez większą część roku. Ich budowa jest elementem większego programu zakupowego RCN, National Shipbuilding Procurement Strategy (36 mld USD na kanadyjskie okręty, 2011-10-20).

W ramach tego samego przedsięwzięcia Irving Shipbuilding zbuduje i dostarczy 15 wielozadaniowych okrętów bojowych, Single Class Surface Combatant (SCSC). Nowe jednostki zastąpią w linii wiekowe niszczyciele rakietowe typu Iroquois oraz modernizowane obecnie fregaty rakietowe typu Halifax (Ślepe Halifaxy, 2015-01-14; Pierwsza misja zmodernizowanej fregaty, 2015-01-09).

Z kolei należąca do Seaspan Marine Corp. stocznia Vancouver Shipyards dostarczy osiem jednostek niebojowych, w tym okręty zaopatrzeniowe typu Queenston (Kanada nadaje imiona okrętom, 2013-11-18) oraz nowy lodołamacz dla Straży Wybrzeża Kanady, CCGS John G. Diefenbaker (Dwa razy droższy CCGS John G. Diefenbaker, 2013-11-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.