Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

TaxiBot już w regularnym użyciu

Lotnictwo cywilne, 23 lutego 2015

Lufthansa LEOS – agent handlingowy należący do grupy Lufthansa – wprowadził do codziennego użytku na lotnisku we Frankfurcie zautomatyzowany system holowania samolotów TaxiBot. Dzięki niemu lotnictwo ma być przyjaźniejsze środowisku.

Ciągnik lotniskowy TaxiBot holujący Boeinga 737 Lufthansy na lotnisku we Frankfurcie / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Nowe ciągniki lotniskowe TaxiBot to rozwiązanie techniczne mające ograniczyć uciążliwość lotnictwa dla środowiska naturalnego (TaxiBot wchodzi do eksploatacji, 2014-11-05). Mają one zredukować bezproduktywne spalanie paliwa przez samoloty podczas kołowania i oczekiwania na start na dużych lotniskach.

Według obowiązujących procedur, po wypchnięciu samolotu ze stanowiska postojowego po załadunku pasażerów, piloci uruchamiają silniki samolotu i kołują, wykorzystując niewielki ułamek ich siły zespołu napędowego. Przepisy nie pozwalają na wyłączenie choćby jednego silnika podczas kołowania i oczekiwania na start, przez co marnuje się duże ilości paliwa.

System z wykorzystaniem TaxiBota pozwala na kołowanie z wyłączonymi silnikami. Po wypchnięciu ze stanowiska postojowego, kontrolę nad ciągnikiem przejmują piloci samolotu, którzy wykorzystują go jako napęd podczas przemieszczania się w stronę drogi startowej. Dzięki temu mogą uruchomić silniki niedługo przed startem. Sterowanie automatycznym pojazdem nie wymaga żadnych dodatkowych elementów wyposażenia w samolocie. Z punktu widzenia pilota sterowanie samolotem holowanym przez TaxiBota wygląda tak samo, jak sterowanie kołującym samolotem.

TaxiBot to zmodernizowany ciągnik o napędzie hybrydowym. Silnik spalinowy napędza prądnicę zasilającą układ silników elektrycznych, poruszających pojazd. Podczas pracy ciągnika, w kabinie znajduje się kierowca, który kieruje nim podczas wypychania samolotu ze stanowiska postojowego, a po zakończeniu kołowania i pozostawieniu samolotu doprowadza ciągnik na miejsce postoju lub do kolejnego samolotu.

Nowy ciągnik jest wspólnym przedsięwzięciem Lufthansy Technik, Lufthansy LEOS i izraelskiego IAI. TaxiBot został certyfikowany przez EASA. Próby systemu trwały od listopada ub. r. Na razie wdrożono ciągnik do holowania samolotów kodu C (Boeing 737, Airbus 320, itp.). Trwają prace nad ciągnikiem, który będzie mógł holować samoloty szerokokadłubowe. Na razie, ze względów organizacyjnych, rozwiązanie to jest stosowane tylko podczas kołowania ze stanowiska postojowego do drogi startowej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.