Amerykańskie przedsiębiorstwo Quest Aircraft rozpoczyna promowanie swojego samolotu Kodiak na Starym Kontynencie.
Quest Aircraft produkuje Kodiaka od prawie 8 lat (Uzupełniający Certyfikat Typu dla Air Claw, 2013-10-04). Obecnie przedsiębiorstwo z Idaho postanowiło promować swój produkt w Europie.
Podczas tegorocznych targów Aero we Friedrichshafen ujawniono pierwszego europejskiego dealera samolotów Kodiak. Jest nim niemieckie przedsiębiorstwo Rheinland Air Service (RAS). Zakres jego działalności ma obejmować 35 krajów w całej Europie. W siedzibie RAS w Mönchengladbach zlokalizowane będzie też centrum obsługowe tego typu.
Dotychczas na całym świecie dostarczono 138 Kodiaków. Około 15 z nich dostarczono z zabudowanymi pływakami. Jak mówi prezes RAS, Johannes von Schaesberg, wersja taka promowana będzie przede wszystkim w Skandynawii.
Quest czeka też na otrzymanie przez Kodiaka Certyfikatu Typu EASA, co znacznie zwiększyłoby szanse sprzedaży samolotu na rynku europejskim. Obecnie w Europie lata 6 Kodiaków, zarejestrowanych w USA. Aż 3 z nich używane są we Włoszech.
Producent uważa, że Kodiak, który może startować z pasów o długości nieprzekraczającej 300 m przy masie wynoszącej 3290 kg, mający prędkość wnoszenia 6 m/s, jest idealnym samolotem do przewozu skoczków spadochronowych. Wyposażenie kabina załogi to awionika glass cockpit Garmin G1000 z układem syntetycznej wizji w standardzie.
Cena jednostkowa Kodiaka to 1,75 mln USD (ok. 6,6 mln zł). Co warte uwagi, sieć dealerów obejmuje także Polskę - biuro sprzedaży samolotów tego typu mieści się w Warszawie. Dwaj klienci z naszego kraju oczekują na dostawę Kodiaków, która zostanie zrealizowana natychmiast po uzyskaniu Certyfikatu Typu EASA.