Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

5,1 mld USD na CVN 78

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 września 2008

Pentagon podpisał umowę z Northrop Grumman Shipbuilding o zaprojektowaniu i budowie USS Gerald R. Ford (CVN 78). Koszt umowy to 5,1 mld USD. Może się on jednak zmienić.

Wizja nowego lotniskowca. W porównaniu do swoich poprzedników, najbardziej widoczną różnicą będzie przeprojektowanie i przesunięcie do tyłu nadbudówki. Rozwijane - choć nie bez kłopotów - nowe elektromagnetyczne katapulty maja być łatwe w kontrolowaniu. Znikną więc ograniczenia masowe dla startujących przy ich pomocy samolotów / Rysunek: Northrop Grumman

Gerald R. Ford będzie pierwszym z trzech lotniskowców nowego typu. Zastąpi USS Enterprise (CVN-65), który wszedł do służby w 1961.

Nowy typ został oparty o kadłub lotniskowców typu Nimitz. Pozostałe elementy jednostki będą jednak w dużej mierze zastąpione nowoczesnymi podzespołami (możliwości modernizacyjne 10 okrętów typu Nimitz, oddawanych do służby w latach 1975-2009, w zasadzie wyczerpały się).

Zupełnie nowe będą 2 reaktory A1B, elektromagnetyczne katapulty i systemy hamowania samolotów. Przeprojektowano oraz przesunięto do tyłu nadbudówkę, co pozwoli usprawnić system tankowania i uzbrajania samolotów. Zostanie on skrócony z godzin do minut, pozwalając na o wiele lepsze wykorzystanie lotnictwa pokładowego.

Od nowa zaprojektowano system elektryczny, który powinien być 3 razy bardziej wydajny od starego. Nowe będą również systemy magazynowania i dystrybucji amunicji i części zamiennych. Fakty te, w połączeniu z częściową automatyzacją, powinny doprowadzić do zmniejszenia załogi, z 5700, do ok. 4600 marynarzy i lotników.

W 2005 Northrop Grumman otrzymał kontrakt na wstępne prace projektowe i stworzenie nowych podsystemów okrętu. Wartość umowy wynosiła 2,7 mld USD.

Obecny kontrakt o wartości 5,1 mld USD zakłada stworzenie szczegółowego projektu okrętu, zbudowanie go i dostarczenie urządzeń serwisowych. Lotniskowiec ma być wprowadzony do służby w 2015. Kolejne okręty typu Gerald R. Ford powinny zasilić US Navy w 2018 i 2021, zastępując najstarsze jednostki typu Nimitz.

Łączny koszt wprowadzenia do służby nowego lotniskowca, szacowany jest przez US Navy na ok. 11 mld USD. Prawdopodobnie jednak suma ta zostanie znacznie przekroczona (zobacz: Rosną koszty nowego lotniskowca US Navy). Także ostatnio podpisana umowa nie zawiera w sobie wymogu ścisłego przestrzegania budżetu projektu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra