Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Finlandia odebrała kutry transportowe

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 lipca 2015

Marynarka wojenna Finlandii odebrała pierwsze trzy kutry patrolowe typu Jehu.

Nowe kutry są zdolne do operowania w skrajnych warunkach pogodowych, co jest możliwe dzięki zamontowaniu na nich systemów ogrzewania i klimatyzacji. Okręty zostały też zabezpieczone przed skutkami użycia broni masowego rażenia. Uzbrojenie stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, w którym można zabudować m.in. 12,7-mm wkm, 40-mm granatnik maszynowy lub 40-mm granatnik maszynowy wsparty 7,62-mm km / Zdjęcie: Marine Alutech Oy Ab

Merivoimat (marynarka wojenna Finlandii) odebrała 3 czerwca pierwsze trzy kutry transportowe typu Jehu /U700 (proj. Watercat M18), zbudowane i dostarczone przez rodzime Marine Alutech Oy Ab. Okręty przeszły już serię prób morskich i państwowych. Finowie powinni wkrótce rozpocząć ich eksploatację.

Helsinki zamówiły w październiku 2012 dwanaście kutrów transportowych typu Jehu, płacąc za nie 34 mln euro (142 mln zł, Finlandia zamawia kutry transportowe, 2012-10-18). Porozumienie sprzed 3 lat zawiera także opcję na kolejne okręty, jednak dowództwo Merivoimat nie zdecydowało się dotąd na jej wykorzystanie.

Kutry transportowe typu Jehu będą służyć przede wszystkim do transportu wojsk, jednak ich potencjał operacyjny czyni z nich wysoce wielozadaniowe jednostki. Mogą być one również angażowane do rozpoznania, zwiadu, ewakuacji medycznej, czy wsparcia ogniowego własnych wojsk. Okręty uzupełnią w linii jednostki typów G (Watercat M8), Jurmo (Watercat M12) i Uisko (Watercat M11), które również zbudowało i dostarczyło Marine Alutech Oy Ab.

Okręty typu Jehu mają 19,9 m długości i 4,3 m szerokości. Wyporność całkowita wynosi 32 t. Rozwijają ponad 40 w., a zasięg wynosi 370 km (przy prędkości marszowej 35 w.). Załogę stanowi 5 oficerów i marynarzy. Kutry pomieszczą na pokładzie 26 pasażerów, w tym np. żołnierzy desantu. Układ napędowy składa się z 2 silników wysokoprężnych Scania DI16 077 i 2 pędnic Rolls-Royce modelu 40A3 (Rolls-Royce napędzi Watercat M18, 2012-12-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.