Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosyjskie silniki do irańskich samolotów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 października 2007

Rosyjski prezydent, Władimir Putin w czasie wizyty w Iranie podpisze umowę o sprzedaży silników turboodrzutowych RD-33 i RD-5000 przeznaczonych do irańskich samolotów Azarakhsh i Shafaq. Wartość kontraktu jest szacowana na ponad 150 mln USD.

Makieta samolotu Shafaq pokazana przez irańską telewizję

Silniki RD-33, produkowane przez moskiewskie zakłady im. Czernyszewa, standardowo przeznaczone są do myśliwców MiG-29. Iran chce kupić 50 takich silników do swoich nowych, lekkich samolotów myśliwsko-bombowych Azarakhsh, których produkcję seryjną uruchomił Iran Aircraft Manufacturing Industrial. Samolot został skonstruowany na bazie amerykańskiego taniego myśliwca z lat 1960. - F-5E (patrz Saegheh - nowy irański myśliwiec). Do dziś wyprodukowano i przebadano 4 prototypy Azarakhshy. Do ich budowy wykorzystano używane silniki RD-33 z MiGów-29. Pierwszy prototyp został oblatany w czerwcu 1997.

Kilka silników RD-5000, które zamierza kupić Iran, ma zostać wykorzystanych do budowy prototypów (jedno- i dwumiejscowych) poddźwiękowych samolotów uderzeniowych Shafaq (ma powstać też dwumiejscowa wersja treningowa), projektowanych przez irański uniwersytet lotniczy - część Malek Ashtar University. RD-5000 to wersja silnika RD-93 bez dopalacza. Shafaq projektowany jest z wykorzystaniem technik stealth, z użyciem kompozytów. Przy jego projektowaniu irańskim konstruktorom pomagają Rosjanie. Wiadomo, że pomoc dotyczy m.in. wyposażenia pokładowego i fotela pokładowego, opartego na rosyjskim K-36. Oblot Shafaqa planowany jest na przyszły rok.

Silnik RD-93 został opracowany na zamówienie ChRL. Jest on montowany w samolotach FC-1 budowanych dla Pakistanu. W Rosji RD-5000 jest przewidziany dla bezzałogowego samolotu bojowego Skat projektowanego przez korporację MiG.

Teheran rozpoczął opracowywanie własnych samolotów wojskowych po 1979, gdy USA ogłosiły embargo na dostawy uzbrojenia do Iranu. Podstawą prac stały się samoloty kupowane wcześniej w Stanach Zjednoczonych. Iran to trzeci kraj, po ChRL i Indiach, do którego Rosja eksportuje swe silniki z przeznaczeniem do samolotów wojskowych.

Z powodu współpracy wojskowej z Iranem, w sierpniu 2006 USA ogłosiły sankcje wobec rosyjskich przedsiębiorstw - Rosoboronoexportu i kompanii Suchoj. Pretekstem było uczestnictwo w modernizacji irańskich uderzeniowych Su-24MK. W październiku 2006 ogłoszono oficjalnie o zrezygnowaniu z sankcji wobec Suchoja, pozostawiając je - w trudnym do określenia wymiarze - wobec głównego rosyjskiego eksportera. Rosja twierdzi, że USA nie mają podstaw dla swych działań, bo na Iran nie nałożono żadnych sankcji międzynarodowych, które zakazywałyby dostaw do tego kraju uzbrojenia konwencjonalnego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.