Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek prób Epic E1000

Lotnictwo cywilne, 29 grudnia 2015

Samolot dyspozycyjny Epic E1000 rozpoczął próby w locie. Pierwszy prototyp E1000, który oblatano 19 grudnia, będzie używany m.in. do prób osiągowych i lotów w trudnych warunkach atmosferycznych / Zdjęcie: Epic Aircraft

Prototyp samolotu dyspozycyjnego E1000, którego producentem jest amerykańskie przedsiębiorstwo Epic Aircraft, rozpoczął loty próbne. Pierwszy z nich odbył się 19 grudnia. E1000, noszący oznaczenie FT1 i znaki rejestracyjne N331FT wystartował z lotniska Bend Municipal w stanie Oregon. Za jego sterami zasiadał szef pilotów doświadczalnych Epic Aircraft, David Robinson.

Po pierwszym locie, trwającym ok. 20 minut, Robinson stwierdził, że samolot pilotuje się nadzwyczaj dobrze i zachowuje się w powietrzu tak, jak przewidywano. – Chcieliśmy oblatać FT1 przed końcem roku i udało nam się to, dzięki ciężkiej wielogodzinnej pracy całego zespołu – dodał prezes Epic Aircraft Doug King.

Przyszłoroczne próby FT1, mające trwać kilka miesięcy, skupią się na ocenie charakterystyk aerodynamicznych, osiągach, działaniu instalacji pokładowych w trybie normalnym i awaryjnym oraz lotach w trudnych warunkach atmosferycznych i w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia (FIKI).

Wiosną dołączy do niego drugi prototyp (FT2), który będzie możliwie maksymalnie zbliżony do samolotów seryjnych, zarówno pod względem technik wytwarzania, jak i wyposażenia pokładowego. Posłuży on do badania funkcjonalności kabiny załogi i kabiny pasażerskiej oraz działania instalacji paliwowej, hydraulicznej, klimatyzacji awioniki i urządzeń nawigacyjnych.

Kompozytowy E1000 mieści pilota i 5 pasażerów. Jego maksymalna masa startowa wynosi 3400 kg, w tym 510 kg paliwa. Samolot napędzany jest pojedynczym silnikiem turbinowym Pratt & Whitney PT6A-67A o mocy 890 kW (1200 KM), który umożliwia mu rozwinięcie prędkości przelotowej ponad 600 km/h. Zasięg maksymalny E1000 to ponad 3050 km.

Proces certyfikacji E1000 według przepisów rodzimej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) powinien zakończyć się w połowie przyszłego roku, z rocznym opóźnieniem względem pierwotnych zamiarów (Certyfikacja E1000 w 2015 , 2014-02-07). Zaraz po uzyskaniu stosownych dokumentów rozpoczną się dostawy seryjnych samolotów. Dotychczas producent zebrał zamówienia na ponad 60 E1000. Cena jednostkowa samolotu z kompletnym wyposażeniem to 2,95 mln USD (11,4 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.