Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął negocjacje z PZL Warszawa-Okęcie w sprawie dostaw symulatora lotu samolotu PZL-130 TC-II Orlik w wersji FFS poziomu D (z wyłączeniami).
Trenażer ma zostać specjalnie zaprojektowany dla celów specjalistycznego szkolenia i treningu pilotów wojskowych. PZL-130 TC-II Orlik w wersji Garmin jest eksploatowany wyłącznie w Siłach Zbrojnych (Kolejna modernizacja Orlika, 2014-01-13). Symulator będzie odzwierciedlał kabinę jednego z użytkowanych w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu Orlików i tam też ma zostać dostarczony.
Wymaganiem Inspektoratu Uzbrojenia jest, aby symulator w zakresie oprogramowania, w szczególności w celu odwzorowania rzeczywistych charakterystyk samolotu, symulowania sytuacji awaryjnych, śledzenia czynności wykonywanych przez szkolonego pilota w trakcie procedur normalnych i awaryjnych producent symulatora odnosił się do sytuacji i procedur opisanych w Instrukcji użytkowania i techniki pilotowania samolotu PZL-130 TC-II Orlik (w wersji Garmin).
Dane dotyczące wpływu ziemi w locie na małych wysokościach, wpływu siły ciągu na powierzchnie sterów oraz dotyczące zjawiska nieliniowości podczas ślizgu bocznego, niezbędne do stworzenia modeli aerodynamicznych, mają pochodzić z prób w locie uzyskanych przez producenta samolotu.
PZL Warszawa-Okęcie oświadczył, że nie udostępnił, nie udostępnia i nie zamierza udostępnić dokumentacji eksploatacyjnej i danych referencyjnych innym podmiotom (poza swoim podwykonawcą – ETC PZL Aerospace Industries). Wykonawca, który nie będzie miał do tych danych dostępu (w tym z lotów i prób naziemnych), nie będzie miał możliwości skonstruowania tego symulatora. Same Siły Powietrzne nie udostępniają samolotów PZL-130 TC-II Orlik do wykonania przez podmioty komercyjne prób na ziemi i w locie w celu zebrania danych referencyjnych.
Dlatego zdecydowano się w tym przypadku na procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia, uzasadniając to przyczynami technicznymi. Zamówienie może zostać zrealizowane tylko przez PZL Warszawa-Okęcie. Przedsiębiorstwo to jest jedynym producentem samolotu PZL-130 TC-II i posiada prawa wyłączne do jego dokumentacji konstrukcyjnej, produkcyjnej oraz do dokumentacji eksploatacyjnej Orlika w wersji wyposażenia Garmin (w tym jego tablicy przyrządów). Dysponuje też danymi referencyjnymi niezbędnymi do produkcji symulatora.