Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Renk zmodernizuje malezyjskie PT-91M?

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 30 kwietnia 2016

Na 16. Defence Services Asia w Kuala Lumpur w Malezji Renk France przedstawił ofertę wymiany zespołu napędowego czołgów PT-91 na Powerpack 350S. W jego skład wchodzi przekładnia automatyczna ESM350 (nieco zmodyfikowana w stosunku do oryginału) i silnik Scania D116 o mocy 883 kW (1200 KM). Zespół może zostać zainstalowany w PT-91M bez żadnych modyfikacji kadłuba. Jego konstrukcja pozwala na zamontowanie także w czołgach serii T-72, T-90 i M-84.

Renk Powerpack 350S / Zdjęcie: RENK France

Przedstawiciele Renk France podkreślają wiele zalet Powerpack 350S w stosunku do dotychczasowego napędu PT-91M. Według nich, dzięki większej mocy (1200 wobec 1000 KM) czołg może rozwijać prędkość 70 km/h wobec dotychczasowych 60 km/h, a do tyłu jechać z prędkością 33 km/h (dotychczas o 4 km/h mniej). Nowy napęd pozwala na uproszczenie systemu sterowania czołgiem z trybem automatycznym i ręcznym, co z kolei przekłada się na niższe koszty szkolenia załóg.

Zespół napędowy zawiera sprzęgło hydrauliczne, zintegrowany system filtracji, a układ chłodzenia jest dwustopniowy zamiast jednostopniowego, co jest ważne przy eksploatacji w warunkach azjatyckich. Gąsienice czołgu mogą obracać się w przeciwnych kierunkach, co umożliwia obrót w miejscu, co w obecnej wersji jest niemożliwe. To zaś jest istotne w ograniczonej przestrzeni, w dżungli i terenie górzystym, typowych dla Malezji.

Według przedstawicieli Renk France, kompaktowa konstrukcja nowego napędu pozwala na jego wymianę w ciągu 45-60 minut. W dotychczasowym rozwiązaniu potrzeba na to wielu godzin, a nawet dni. Ma to zasadnicze znaczenie w warunkach bojowych, ale także podczas ćwiczeń i podczas normalnej eksploatacji.

Przedstawiciele Renk France podkreślają, że większość podzespołów silnika Scania jest dostępna na rynku cywilnym. Obniża to koszty eksploatacji i upraszcza obsługę czołgów. Nabycie niektórych z obecnie używanych części bywa kłopotliwe.

Malezja zakupiła od polskiego Bumaru 48 czołgów podstawowych PT-91M za ok. 370 mln USD ponad 10 lat temu (w przetargu ogłoszonym w 2002 Bumar pokonał konkurentów z Ukrainy, Rosji, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Czech). Bumar-Łabędy do 2010 dostarczył je wraz z pojazdami towarzyszącymi, w tym 6 wozami zabezpieczenia technicznego WZT-4 (WZT-91M), 3 wozami inżynieryjnymi MID-M (MID-91M) i 5 mostami towarzyszącymi PMC-Leguan (PMC-91M).

Malezja jest obecnie zainteresowana kolejną, podobną ilościowo partią czołgów (Malezja szuka nowych czołgów, 2015-05-06). Polskie przedsiębiorstwa, w tym PHO (następca prawny Bumaru) i PGZ nie przejawiają istotnej aktywności w tym zakresie. Co więcej, w Polsce przerwano produkcję silników S1000 (z PZL Wola) napędzających czołgi PT-91.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.