Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy ILS i oświetlenie we Wrocławiu

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 20 maja 2016

ULC wydał wrocławskiemu portowi certyfikat uprawniający do wykonywania operacji startu i lądowania w ograniczonych warunkach widzialności z użyciem ILS kat. II.

Dzięki nowemu systemowi ILS kat. II i nowoczesnemu oświetleniu, na wrocławskim lotnisku samoloty mogą podchodzić do lądowania i lądować przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 32 m (dotychczas było to 65 m) i widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m (wcześniej 550 m)

25 kwietnia międzynarodowy port lotniczy Wrocław-Strachowice im. Mikołaja Kopernika otrzymał od Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji startu i lądowania w ograniczonych warunkach widzialności z użyciem ILS kategorii II. Wydany dokument oznacza, że w Strachowicach samoloty mogą podchodzić do lądowania i lądować przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 32 m (dotychczas było to 65 m) i widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m, a nie jak wcześniej 550 m. 

Skala zmiany jest zatem ogromna – powiedział Jarosław Wróblewski, wiceprezes portu lotniczego Wrocław. – Skomplikowany proces i uzyskanie certyfikacji LVTO i LVP dla ILS kat. II to strategiczny krok w rozwoju, dzięki któremu operacje lotnicze we Wrocławiu stają się jeszcze bezpieczniejsze. Na uwagę zasługuje fakt, że system, którym dysponuje Wrocław należy do najbardziej nowoczesnych w świecie – dodał.

Na nową infrastrukturę nawigacyjną, poza antenami systemu ILS wskazującymi kierunek pasa i precyzyjną ścieżkę zniżania do punktu przyziemienia na nim, składa się specjalistyczne oświetlenie drogi startowej i dróg kołowania oraz system sterowania i zabezpieczenia instalacji elektrycznych i elektronicznych, pozwalający na indywidualną kontrolę jego poszczególnych elementów.

Jednym z kluczowych elementów, który umożliwił podniesienie na wrocławskim lotnisku ILS do wyższej, II kategorii, było zainstalowanie nowoczesnego oświetlenia nawigacyjnego obejmującego m. in. światła podejścia, drogi startowej, dróg kołowania i systemu sterowania tym oświetleniem. Na lotnisku zamontowano około 2 tys. lamp LED, dzięki czemu udało się stworzyć niskonapięciowy i energooszczędny system.

Na lotnisku zamontowano około 2 tys. lamp typu LED, dzięki czemu udało się stworzyć niskonapięciowy i energooszczędny system / Zdjęcia: Port Lotniczy Wrocław

Zmiana oznacza, że wrocławski port wchodzi do rodziny europejskich lotnisk spełniających najwyższe standardy, a liczba przekierowań na inne lotniska spowodowanych warunkami atmosferycznymi będzie minimalna – podkreślił Jarosław Wróblewski. – Należy jednak pamiętać, że ILS nawet najwyższej kategorii nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wykonywaniu operacji lotniczych. Wyjątkowo trudne warunki pogodowe, jak też uprawnienia pilotów czy choćby decyzja kapitana, mogą decydować o konieczności wyboru innego lotniska.

Koszt inwestycji, które przeprowadził port lotniczy Wrocław w celu podniesienia kategorii ILS, w tym skomplikowanej przebudowy i modernizacji drogi startowej, wyniósł 50 mln zł. Dokumentację projektową oraz roboty budowlane, prowadzone od sierpnia 2015 do kwietnia br., wykonał Strabag. Prace obejmowały ułożenie specjalnej siatki, warstwy wiążącej i ścieralnej na istniejącej nawierzchni bitumicznej oraz wymianę płyt nawierzchniowych z betonu cementowego na progach drogi startowej, wraz z dostosowaniem pochyleń poprzecznych i podłużnych nawierzchni do wymogów ICAO. Podczas remontu zainstalowano pomoce nawigacyjne przystosowujące lotnisko do ILS kat. II i wykonano nowe oznakowanie poziome drogi startowej. Wszystkie te prace prowadzono bez zamykania lotniska. – Wykorzystywaliśmy każdą dostępną noc, było to około 5 h w ciągu doby. Było to duże wyzwanie logistyczne – powiedział Marcin Polak, dyrektor Strabag.

Nowy ILS kat. II został pierwszy raz uruchomiony 28 kwietnia. W kwietniu 2016 na wrocławskim lotnisku obsłużono ponad 183 tys. pasażerów, czyli o 3,1% więcej niż w kwietniu 2015. Największy udział miały tanie linie lotnicze, które przewiozły łącznie ponad 113 tys. pasażerów, czyli o 6,8% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem (Rozwój Ryanaira we Wrocławiu i Gdańsku, 2016-04-27).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.