Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy terminal cargo w Pyrzowicach

Lotnictwo cywilne, 24 maja 2016

W poniedziałek w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach uroczyście otwarto nową bazę cargo.

Nowy terminal towarowy w Pyrzowicach jest podzielony na dwie części: większa, zajmująca parter, przeznaczona jest do obsługi frachtu lotniczego, przewożonego przez DHL Express, TNT, FedEx i UPS, zaś na piętrze zlokalizowano biura Urzędu Celnego i Straży Granicznej / Zdjęcie Marcin Sigmund

Jest to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Jego budowa – realizowana przez Skanska – trwała 18 miesięcy i kosztowała 36 mln zł netto. Obiekt o długości 154 m, szerokości 67,5 m, wysokości 10,2 m, kubaturze 96,5 tys. m³ i powierzchni 12 tys. m² – w tym 10 tys. m² powierzchni magazynowej – jest trzykrotnie większy od obecnie użytkowanego terminalu towarowego.

Biorąc pod uwagę rozwój Pyrzowic w branży cargo, w projekcie terminalu zostały zastosowane takie rozwiązania konstrukcyjne, by w przyszłości możliwa była modułowa reorganizacja obiektu, stąd aranżację hali można dostosowywać do wielkości i potrzeb przedsiębiorstw kurierskich – powiedział Jacek Kościelny, kierownik projektu. Terminal podzielony jest na dwie części: większa, zajmująca parter, przeznaczona jest do obsługi frachtu lotniczego, zaś na piętrze zlokalizowano biura.

Projektant przewidział stworzenie niezależnych stref, by każdy najemca miał swoją własną, odseparowaną od innych, przestrzeń do prowadzenia działalności.– Przedsiębiorstwa mają swoje miejsca parkingowe, rampy rozładunkowe, bramy od strony płyty cargo i parkingu, serwerownie oraz własne biura i zaplecza – powiedział Rafał Melerski, kierownik budowy. Z terminalu korzystać mają m.in. DHL Express, TNT, FedEx i UPS. Na piętrze znajdą się też biura Urzędu Celnego i Straży Granicznej.

Zastosowane nowoczesne rozwiązania technologiczne umożliwiają szybką i kompleksową obsługę frachtu już od momentu wyładunku z samolotu, poprzez transport do magazynu, gdzie dzięki nowoczesnym urządzeniom sortującym będą one wydawane kurierom i firmom transportowym. Docelowo terminal ma mieć przepustowość kilku tysięcy paczek na godzinę w czasie tzw. szczytów, np. przed świętami.

Inwestycja objęła także zagospodarowanie terenu przy terminalu. Na powierzchni blisko 6 tys. m² powstała sieć dróg wewnętrznych, place manewrowe i parking, który może pomieścić 29 tirów (o ładowności do 40 t), 38 samochodów dostawczych (mieszczących do 3,5 t) i 109 samochodów osobowych.

Terminal powstał na ok. 11-ha działce położonej przed oddaną do użytku latem ubiegłego roku nową płytą postojową dla samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Wybrana lokalizacja umożliwia przyspieszenie i ułatwienie obsługi samolotów towarowych, co jest szczególnie istotne z perspektywy przedsiębiorstw kurierskich. Zapewnia też odseparowanie ruchu drogowego, związanego z obsługą pasażerów, od tego, który dotyczy towarów.

Terminal jest zlokalizowany bezpośrednio przy oddanej do użytku latem ubiegłego roku płycie postojowej dla samolotów cargo / Zdjęcie MPL Katowice w Pyrzowicach

Oddanie do użytku nowego terminalu towarowego to początek realizowanego przez lotnisko we współpracy z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną projektu Cargo City, czyli strefy logistyczno-przemysłowej w południowo-wschodniej części portu lotniczego. Nowoczesny terminal cargo ma umożliwić dalszy rozwój portu w zakresie obsługi przewozów towarowych drogą lotniczą.

Obecnie MPL Katowice w Pyrzowicach jest najważniejszym – po Lotnisku Chopina w Warszawie – ośrodkiem cargo lotniczego w Polsce (Wzrost przewozów cargo na Lotnisku Chopina, 2016-02-02). Port pełni funkcję lotniczego hubu towarowego dla południa kraju. Na lotnisku działają DHL Express, TNT, FedEx i UPS, realizując stąd regularne, codzienne rejsy z frachtem do swoich europejskich portów przeładunkowych. W 2015 w Pyrzowicach obsłużono 16 119 t ładunków. Dużym atutem jest fakt, że w Pyrzowicach można wykonywać operacje lotnicze bez żadnych ograniczeń przez 24 h na dobę.

W ostatnich latach Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA konsekwentnie i zgodnie z planem realizuje kompleksowy program rozbudowy infrastruktury lotniska. Powiększono ponad dwukrotnie płytę postojową dla statków powietrznych, zmodernizowano drogi kołowania i wybudowano nowe, powstała nowa płyta postojowa dla samolotów cargo i nowa płyta do odladzania. Do użytku oddano nową drogę startową o długości 3200 m.

Dzięki zrealizowanym inwestycjom, MPL Katowice w Pyrzowicach jest jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce o kodzie referencyjnym 4E wg klasyfikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Komunikacyjnego (ICAO), co oznacza, że jest w pełni przystosowane do obsługi największych samolotów świata, w tym także w wersjach cargo.

W ramach największego programu inwestycyjnego w historii portu wybudowano także bazę obsługi technicznej samolotów, przylotowy terminal pasażerski C, zmodernizowano terminal pasażerski A i powstała baza cargo. Trwa inwestycja związana z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie pola manewrowego lotniska do II kategorii operacji lotniczych. W tym roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ma rozpocząć budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego, a spółka Chopin Airport Development, na podstawie umowy franczyzowej z Marriott International, budowę hotelu pod marką Moxy (Z Wizz Airem z Katowic na Kanary, 2016-04-27).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.