Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

3 mld koron dla Aero Vodochodów

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 19 listopada 2008

Ministerstwo obrony Czech negocjuje z Aero Vodochodami wart 3 mld koron kontrakt na wsparcie eksploatacyjne samolotów L-159.

Umowa ma dotyczyć napraw pogwarancyjnych i wsparcia technicznego eksploatacji 24 samolotów L-159 (Dostawa przebudowanych L-159), w tym 20 bojowych L-159A i szkolnych L-159T1. Umowa ma być ważna do 2030. Obecnie obowiązuje podobna umowa podpisana na 3 lata, której ważność kończy się w br.

W 2005 umowę z Aero Vodochodami podpisał wiceminister obrony Karel Kuhnl. Stało się to na kilka miesięcy przed prywatyzacją spółki, którą kupił słowacko-czeski fundusz inwestycyjny Penta. Wkrótce po odejściu ze stanowiska, po skrytykowaniu premiera Miroslava Topolanka, Kuhnl został przewodniczącym rady nadzorczej Aero Vodochodów.

Z tego powodu obecnie negocjowana umowa jest krytykowana przez konkurentów Aero Vodochodów. Przedstawiciele LOM (Letecke Opravne Malesice) twierdzą, że Aero Vodochody są co prawda producentem L-159, ale większość podzespołów tych samolotów pochodzi od dostawców zewnętrznych - głównie z USA (dostawcą foteli katapultowych jest Moravan Ostrokovice).

Ministerstwo obrony płaci obecnie Aero Vodochodom po 6 mln koron za przechowywanie niepotrzebnych wojskom lotniczym 47 L-159. Zostały one zbudowane w okresie, gdy głównym właścicielem spółki był amerykański Boeing, który doprowadził do jej upadku (Radar i jego ochrona). 72 L-159 kosztowały czeski budżet 50 mld koron (wg obecnego kursu - 2,5 mld USD). Obecnie toczy się postępowanie dotyczące niegospodarności, do której doprowadziły ówczesne władze spółki. Jednym z zarzutów jest zawarcie niekorzystnej dla Aero Vodochodów umowy na dostawy kadłubów do śmigłowców S-76plus dla Sikorsky Aircraft Company.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra