Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zakończenie szwajcarskich prób

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 grudnia 2008

Wczoraj zakończyły się próby Eurofightera, ostatniego samolotu, proponowanego jako następcę szwajcarskich F-5 Tiger. Wybór między Eurofighterem, Gripenem i Rafale zostanie dokonany w czerwcu 2009.

W ramach programu Neues Kampfflugzeug (NFK), Szwajcarzy - poszukujący następców dla wycofywanych od 2010 54 egz. F-5E - w styczniu bieżącego roku wysłali zapytania ofertowe do 4 producentów samolotów wielozadaniowych: Boeinga (F/A-18E/F Super Hornet), EADS (Eurofighter), Dassault Aviation (Rafale) i Gripen International (JAS 39 Gripen).

Amerykanie wycofali się z przetargu, oskarżając władze Szwajcarii o preferowanie europejskich produktów. Pozostałe przedsiębiorstwa odpowiedziały na zapytanie i przeznaczyły po jednym, dwumiejscowym samolocie do serii testów.

Rozpoczęły się one 28 czerwca, 3-tygodniowym cyklem prób Gripena, który z mieszaną, szwedzko-szwajcarską załogą, wykonał 30 lotów, trwających łącznie 35 h (zobacz: Testy Gripena zakończone). W ich trakcie badano możliwości samolotu w różnych warunkach, w dzień i w nocy, wspólnie lub przeciw szwajcarskim F-5 i F-18. Badano jednocześnie warunki obsługi naziemnej, niezawodność i poziom hałasu, emitowanego w czasie startów i lądowań, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki (zobacz: Turyści wypierają myśliwce).

Podobne testy przeprowadzono w odniesieniu do Dassault Rafale (13 października-4 listopada) i Eurofigtera (6 listopada-2 grudnia). Pierwotnie miały one przebiegać identycznie. Ostatecznie jednak Rafale wylatał aż 60 h, co wiązało się z testowaniem alternatywnego modelu radaru pokładowego. Natomiast EADS przysłało 2 Eurofighetry, które wylatały 45 h.

Za sterami wszystkich samolotów zasiadł pełniący obowiązki dowódcy wojsk lotniczych, gen. Markus Gygax. Jego opinia będzie miała wpływ na ocenę komisji przetargowej.

W styczniu przyszłego roku, na podstawie analizy wyników prób, wojska lotnicze wyślą do producentów ostateczne zapytanie ofertowe. Odpowiedzi muszą nadejść nie później niż do połowy kwietnia. Na ich podstawie komisja przetargowa sporządzi w ciągu miesiąca raport z oceną poszczególnych ofert. Wybór jednej konstrukcji nastąpi w czerwcu 2009. Dokonają tego dowódca wojsk lotniczych, szef sztabu generalnego i minister obrony. Finalizacja umowy spodziewana jest na 2010. Na ten rok zaplanowano również pierwsze, budżetowe wydatki na zakup następcy F-5E.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.