Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zakończenie szwajcarskich prób

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 grudnia 2008

Wczoraj zakończyły się próby Eurofightera, ostatniego samolotu, proponowanego jako następcę szwajcarskich F-5 Tiger. Wybór między Eurofighterem, Gripenem i Rafale zostanie dokonany w czerwcu 2009.

W ramach programu Neues Kampfflugzeug (NFK), Szwajcarzy - poszukujący następców dla wycofywanych od 2010 54 egz. F-5E - w styczniu bieżącego roku wysłali zapytania ofertowe do 4 producentów samolotów wielozadaniowych: Boeinga (F/A-18E/F Super Hornet), EADS (Eurofighter), Dassault Aviation (Rafale) i Gripen International (JAS 39 Gripen).

Amerykanie wycofali się z przetargu, oskarżając władze Szwajcarii o preferowanie europejskich produktów. Pozostałe przedsiębiorstwa odpowiedziały na zapytanie i przeznaczyły po jednym, dwumiejscowym samolocie do serii testów.

Rozpoczęły się one 28 czerwca, 3-tygodniowym cyklem prób Gripena, który z mieszaną, szwedzko-szwajcarską załogą, wykonał 30 lotów, trwających łącznie 35 h (zobacz: Testy Gripena zakończone). W ich trakcie badano możliwości samolotu w różnych warunkach, w dzień i w nocy, wspólnie lub przeciw szwajcarskim F-5 i F-18. Badano jednocześnie warunki obsługi naziemnej, niezawodność i poziom hałasu, emitowanego w czasie startów i lądowań, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki (zobacz: Turyści wypierają myśliwce).

Podobne testy przeprowadzono w odniesieniu do Dassault Rafale (13 października-4 listopada) i Eurofigtera (6 listopada-2 grudnia). Pierwotnie miały one przebiegać identycznie. Ostatecznie jednak Rafale wylatał aż 60 h, co wiązało się z testowaniem alternatywnego modelu radaru pokładowego. Natomiast EADS przysłało 2 Eurofighetry, które wylatały 45 h.

Za sterami wszystkich samolotów zasiadł pełniący obowiązki dowódcy wojsk lotniczych, gen. Markus Gygax. Jego opinia będzie miała wpływ na ocenę komisji przetargowej.

W styczniu przyszłego roku, na podstawie analizy wyników prób, wojska lotnicze wyślą do producentów ostateczne zapytanie ofertowe. Odpowiedzi muszą nadejść nie później niż do połowy kwietnia. Na ich podstawie komisja przetargowa sporządzi w ciągu miesiąca raport z oceną poszczególnych ofert. Wybór jednej konstrukcji nastąpi w czerwcu 2009. Dokonają tego dowódca wojsk lotniczych, szef sztabu generalnego i minister obrony. Finalizacja umowy spodziewana jest na 2010. Na ten rok zaplanowano również pierwsze, budżetowe wydatki na zakup następcy F-5E.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra