Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

FRES zamrożony

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 12 grudnia 2008

Brytyjskie ministerstwo obrony wycofało się z wyboru transportera Piranha V, jako podstawowego wozu programu FRES. Zamiast tego skoncentruje środki na modernizacji bwp Warrior i wyłonieniu następców lekkich czołgów rozpoznawczych.


Trzy transportery, które przystąpiły do prób w 2007. Od lewej: Pirahia V, francuski VBCI i niemiecko-holenderski Boxer. Zwycięstwo tego pierwszego okazało się falstartem. Brytyjskie ministerstwo obrony zapowiedziało, że General Dynamics może startować w każdym, przyszłym przetargu na pojazd bazowy. Oznacza to, że pokonane konstrukcje mogą mieć jeszcze szanse na wzięcie udziału w kolejnym wyścigu o brytyjskie zamówienie / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Program FRES miał doprowadzić do pozyskania w ciągu najbliższych kilkunastu lat ponad 3 tys. pojazdów, wpiętych w sieciocentryczny system zarządzania walką. Ponad 60% wozów miały stanowić pojazdy ogólnego przeznaczenia, czyli kołowe transportery piechoty, oparte na wybranym w maju produkcie Genral Dynamics UK (zobacz: Wielka Brytania wybrała Piranha V). Oprócz nich miała występować paleta wozów specjalistycznych, w tym gąsienicowych, opartych jednak o ten sam rdzeń konstrukcji. Cały program - łącznie z serwisem i modernizacjami - miał pochłonąć nawet 60 mld GBP i doprowadzić do całkowitej wymiany sprzętu zmechanizowanego jednostek brytyjskich wojsk lądowych.

Okazało się jednak, że prowadzenie bieżących operacji wojskowych w Afganistanie i Iraku pochłania ogromne sumy (w ciągu ostatnich 2 lat zakupiono m.in. kilkaset samochodów klasy MRAP), tworząc groźną lukę w budżecie ministerstwa obrony. W tej sytuacji koniecznym okazało się skupienie środków na najbardziej istotnych programach, z punktu widzenia jednostek działających w misjach zagranicznych.

Jako pierwszy wytypowano plan zmodernizowania bwp Warrior (Warrior Capability Sustainment Programme), zakładający m.in. zamontowanie nowej wieży, systemów obserwacyjnych, wzmocnienia pancerza i wymiany układu napędowego, co powinno pozwolić na pozostawienie ok. 450 wozów w służbie, przynajmniej do 2035.

Drugi program ma wyłonić następcę lekkich czołgów rozpoznawczych FV107 Scimitar i pochodnych wersji specjalistycznych. Na razie nie wybrano żadnego projektu. Przedstawiciele ministerstwa obrony przyjmują, że nowy, gąsienicowy wóz rozpoznawczy nie zostanie przyjęty do służby wcześniej, niż w 2013.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra