Ruslan SALIS GmbH podpisał z agencją NAMSA umowę o kolejnych dwóch latach wykorzystywania samolotów transportowych An-124 Rusłan. Służą one państwom NATO, w tym Polsce, do zaopatrywania oddziałów ekspedycyjnych.
Porozumienie jest przedłużeniem kontraktu, podpisanego w ramach programu Strategic Airlift Interim Solution, który obowiązywał od marca 2006. Na jego podstawie na lotnisku w Lipsku stacjonują 2 Rusłany, gotowe do transportowania ładunków rzecz państw NATO i Szwecji. Do tej pory odbyły one 550 lotów, przewożąc 33 tys. t towarów (średnio 60 t na jeden lot), głównie dla oddziałów w Iraku i Afganistanie.
Samoloty pochodzą od dwóch przewoźników, rosyjskiej Wołgi-Dniepr i ukraińskiej Antonow ASTC, spółek, które zawiązały konsorcjum Ruslan SALIS.
Obecna umowa przedłuża okres ich wykorzystywania do końca 2010. Być może ramy czasowe zostaną jeszcze zmienione: zależy to od skuteczności wykorzystywania pozyskanych niedawno C-17 (zobacz: 150 godzin Globemasterów dla Polski) oraz ostatecznego wejścia do służby europejskich Airbusów A400M (zobacz np.: Pierwszy lot silnika TP400).
Oprócz dwóch maszyn, oddanych bezpośrednio pod rozkazy struktur NATO, Ruslan SALIS zobowiązał się do użyczenia kolejnych 4 samolotów, w przypadku nagłej potrzeby zwiększenia liczby przewożonych ładunków. Wymaga to jednak kilku dni oczekiwania.