Airbus Helicopters zakończył pierwsze kompleksowe testy zespołu napędowego demonstratora CityAirbus – pilotowanego automatycznie, elektrycznego pionowzlotu, przeznaczonego do transportu lotniczego w miastach. Jest on jednym z elementów koncepcji modułowego systemu transportu miejskiego, zaprezentowanej wiosną br.
Podczas testów zespół CityAirbus sprawdził osiągi poszczególnych śmigieł otunelowanych, a także integrację pełnowymiarowego zespołu napędowego z dwoma śmigłami przeciwbieżnymi, dwoma silnikami elektrycznymi Siemensa o mocy 100 kW i kompletną instalacją elektryczną. Teraz lepiej rozumiemy osiągi innowacyjnego elektrycznego zespołu napędowego, który będziemy dopracowywać w ramach testów, jednocześnie rozpoczynając montaż kompletnego demonstratora CityAirbus – powiedział Marius Bebesel, główny inżynier CityAirbus.
CityAirbus, napędzany 8 silnikami elektrycznymi o mocy 100 kW każdy, zasilanymi z 4 akumulatorami, zdolny będzie do pionowego startu i lądowania. Ma przewozić do 4 pasażerów na stałych trasach, z prędkością przelotową 120 km/h, nad zatłoczonymi miastami do ważnych miejsc, takich jak lotniska lub dworce kolejowe – szybko, tanio i bez zanieczyszczania środowiska. Początkowo będzie on pilotowany przez człowieka, aby ułatwić certyfikację i akceptację społeczeństwa, otwierając drogę do przyszłych, całkowicie autonomicznych działań. Konfiguracja z czterema przeciwbieżnymi śmigłami otunelowanymi ma zapewnić większe bezpieczeństwo i zmniejszenie poziomu emitowanego hałasu (Nowy wymiar transportu miejskiego, 2017-03-08).
Kompletny demonstrator CityAirbus będzie początkowo testowany na ziemi. Zespół badawczy spodziewa się, że wszystkie silniki i urządzenia elektryczne zostaną po raz pierwszy włączone w pierwszej połowie przyszłego roku. Pierwszy lot zaplanowano na koniec 2018. Początkowo pionowzlot będzie pilotowany zdalnie, a następnie za jego sterami zasiądzie pilot doświadczalny. Zakończenie certyfikacji i rozpoczęcie eksploatacji zaplanowano w 2023.