Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmarł płk pil. Franciszek Kornicki

Pożegnania, Lotnictwo wojskowe, 18 listopada 2017

16 listopada zmarł w Anglii płk pil. Franciszek Kornicki, ostatni z dowódców dywizjonów Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie z okresu II wojny światowej. Za miesiąc skończyłby 101 lat.

Podchorąży w Dęblinie, 1937

Franciszek Kornicki urodził się we wsi Wereszyn niedaleko Hrubieszowa 18 grudnia 1916 jako szósty syn w ubogiej rodzinie pracownika miejscowego folwarku. Dzięki wyrzeczeniom całej rodziny mógł uczyć się w gimnazjum w Hrubieszowie. W 1936 zdał tam maturę, po czym wstąpił do Szkoły Orląt w Dęblinie. Ukończył ją w 1939 z III lokatą wśród 173 promowanych podchorążych swojego rocznika.

Pilot Dywizjonu 315, w 1941

We wrześniu 1939 walczył w szeregach 162. Eskadry Myśliwskiej lotnictwa Armii Łódź, wyposażonej w przestarzałe PZL P.7. Po klęsce wrześniowej 1939 wraz z tysiącami innych lotników przedostał się przez Rumunię do Francji, a po jej kapitulacji – do Wielkiej Brytanii. W ostatnich tygodniach Bitwy o Anglię dostał przydział do Dywizjonu 303, ale pierwsze loty operacyjne wykonał w nim już po oficjalnym zakończeniu tej batalii, więc nie miał formalnego tytułu jej uczestnika.

Dowódca Dyonu 317, w 1943

Wkrótce został przeniesiony do nowo formowanego 315. Dywizjonu Myśliwskiego Dęblińskiego, w którym latał przez następne dwa lata (od kwietnia 1942 był dowódcą eskadry). W lutym 1943 objął dowództwo 308. Dywizjonu Myśliwskiego Krakowskiego, a dwa miesiące później – 317. Dywizjonu Myśliwskiego Wileńskiego.

Po dekoracji Virtuti Militari

W 1944 został skierowany na studia w Wyższej Szkole Lotniczej. Za zasługi wojenne został odznaczony m.in. Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari oraz trzykrotnie Krzyżem Walecznych. Po wojnie pozostał w Wielkiej Brytanii. Ożenił się z Angielką Patience Williams, z którą doczekali się dwóch synów, Piotra i Ryszarda. W 1951 wstąpił do RAF, w których następnie służył przez 20 lat.

Ślub z Pat Williams

Był aktywnym członkiem Stowarzyszenia Lotników Polskich. Ostatni lot za sterami samolotu (jako II pilot) wykonał latem 2015, w wieku niespełna 99 lat!Spotkanie z podchorążymi z Dęblina, 2016

Jego wspomnienia, zatytułowane Zmagania, zostały opublikowane w Polsce w 2009. Obecnie przygotowywane jest ich wznowienie (Kornicki na czele listy pilotów Spitfire’ów, 2017-09-21).

Na podstawie informacji Wojtka Matusiaka


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.