Raytheon Systems Ltd. dostarczył 5. i ostatni samolot Sentinel R Mk1 dla brytyjskich wojsk lotniczych. Maszyna trafiła do 5 eskadry w Waddington.
Sentinel R1 jest odpowiednikiem amerykańskiego E-8 Joint STARS. W Waddington stacjonują również E3D Sentry i Nimrody R1, a w przyszłości mogą stamtąd działać również RC-135V/W Rivet Joint, zamówione niedawno w USA (zobacz: Brytyjczycy chcą samolotów WRE) / Zdjęcie: Raytheon
Wtorkowe przejęcie Sentinela ZJ694, zakończyło realizację podstawowej części umowy, zawartej z brytyjską filią Raytheona w 1999. Za 860 mln GBP przedsiębiorstwo zaprojektowało i dostarczyło - z lekkim opóźnieniem - samoloty, zbudowane na bazie Bombardiera Global Express, ze standardowymi silnikami Rolls-Royce BR710, o ciągu 65,5 kN każdy, identycznymi z wykorzystanymi w modernizacji Nimrodów MRA4.
Najważniejszym elementem wyposażenia Sentineli są radary ASTOR (Airborne Stand-Off Radar), czyli ostatnia generacja dwufunkcyjnych radarów ze skanowaniem fazowym, rozpoznających naziemne cele stacjonarne i ruchome. Urządzenia oparto o technologie, wykorzystane w urządzeniach rodziny ASARS-2, montowane m.in. na pokładach samolotów U-2.
Podstawowym zadaniem Sentineli będzie przekazywanie dowódcom wojsk lądowych, w czasie zbliżonym do rzeczywistego, danych o rozpoznanych stanowiskach i oddziałach nieprzyjaciela. Z tego powodu samoloty będą wykorzystywane wspólnie przez RAF i brytyjskie wojska lądowe (na pokładzie znajduje się miejsce dla 3 operatorów, na bieżąco przekazujących dane do stanowisk dowodzenia).
Oprócz samolotów, brytyjski oddział Raytheona dostarczył również oraz 8 stacji naziemnych: 6 taktycznych (mobilnych) i 2 operacyjne (kontenerowe), pojazdy pomocnicze, wyposażenie centrów planowania misji, centrum szkoleniowego, a także symulator dla operatorów systemu. Producent przez 10 lat będzie również odpowiedzialny za serwisowanie wszystkich urządzeń i oprogramowania.
Brytyjskie Sentinele powinny osiągnąć gotowość operacyjną w 2010.