Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) we wspaniałym stylu wywalczył czwarty tytuł mistrza świata w wyścigach szybowcowych rozgrywanych w Virtacura w Chile. Poprzednie tytuły zdobył podczas pierwszych trzech edycji mistrzostw: we Francji (2005), Nowej Zelandii (2007) i Chile (2010). Żaden inny pilot na świecie nie ma więcej niż jednego tytuł Mistrza Świata w Wyścigach Szybowcowych. Jeden z bardziej utalentowanych zawodników młodego pokolenia Łukasz Wójcik (Aeroklub Włocławski) zajął w Chile 13. pozycję.
Sebastian latał bardzo równo podczas sześciu rozegranych konkurencji. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej objął po czwartej konkurencji i utrzymał do ostatniego dnia. Latał na aeroklubowym szybowcu JS 1c-evo. Nasz drugi zawodnik Łukasz Wójcik (Aeroklub Włocławski) zakończył mistrzostwa na 13 miejscu w klasyfikacji generalnej wśród 19 najlepszych na świecie pilotów w wyścigach szybowcowych. Latał na aeroklubowym szybowcu ASG 29.
Do mistrzostw zakwalifikowało się 20 najlepszych zawodników z 14 krajów. Cykl 10 zawodów kwalifikacyjnych rozgrywanych na wszystkich kontynentach trwał od grudnia 2016 do sierpnia 2017. Ze względów bezpieczeństwa maksymalna liczba zawodników na zawodach nie może przekroczyć 20 pilotów. Prawie każdy z zawodników uczestniczących w finale ma na swoim koncie medale mistrzostw świata i Europy. Mistrzostwa rozgrywane są w klasie 18-metrowej, w której jedynym ograniczeniem jest rozpiętość skrzydeł, nie mogąca przekroczyć długości 18 m.
Konkurencje były rozgrywane przez 8 dni. W ciągu jednego dnia rozgrywana jest jedna konkurencja. Zwycięzcą konkurencji jest pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. Wynik zawodnika jest wyrażony w godzinach, minutach i sekundach. Zwycięzca dnia otrzymuje 10 pkt za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej, aż do dziewiątego zawodnika, który otrzyma 1 pkt. Czasami organizator wyznacza dodatkowe premie za osiągnięcie punktu zwrotnego w pierwszej kolejności. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie otrzymują punktów. Mistrzem Świata zostaje pilot, którego suma punktów zdobytych w poszczególnych konkurencjach finałowych była najwyższa.
Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km, a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Największe osiągane prędkości chwilowe z jaką lecą szybowce dochodzą nawet do 300 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego – Regatta Start) zwykle 40-60 min po starcie ziemnym ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze jest zwycięzcą konkurencji.
Klasyfikacja Końcowa mistrzostw: 1. Sebastian Kawa (JS 1C evo) 44 pkt, 2. Sebastian Nagel (Ventus 3T, Niemcy) 42 pkt, 3. Mario Kiessling (Ventus 3T, Niemcy 38 pkt), 4. Werner Amann (ASG 29, Szwajcaria) 27 pkt, 5. Bostian Pristavec (JS 1C evo, Słowenia) 20 pkt, 6. Didier Hauss (Ventus 2cxa, Francja) 19 pkt, 7. Rene Vidal (Ventus 3T, Chile) 17 pkt, 8. Thomas Gostner (Ventus 3T, Włochy) 15 pkt, 13.Łukasz Wójcik (ASG 29) 6 pkt.
Sebastian Kawa w ciągu roku zdobył czwarty złoty medal podczas najważniejszych mistrzostw. W styczniu 2017 wywalczył złoty medal podczas 34. Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 15-metrowej w Australii, sukces powtórzył w lipcu 2017 podczas 2. Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 13,5-metrowej na Węgrzech, a w sierpniu 2017 stanął na najwyższym podium 19. Szybowcowych Mistrzostw Europy w klasie Wielomiejscowej 20-metrowej w załodze z Christophem Matkowskim. Ta niesamowita, złota passa pozwoli umocnić się naszemu zawodnikowi na prowadzeniu w światowym rankingu szybowcowym FAI, gdzie jest notowanych 5693 pilotów z 40 krajów całego świata (Stulecie polskiego lotnictwa na XXI Balu Lotników, 2016-02-08).