Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Honeywell HTS900 z certyfikatem

Przemysł zbrojeniowy, 25 lutego 2009

Amerykańskie władze lotnicze FAA wydały certyfikat dopuszczający do wykorzystywania silniki Honeywell HTS900. Pierwotnie były one konstruowane dla rozpoznawczych Bell ARH-70, jednak po kasacji programu wojskowego, oferowane są na rynek cywilny.

HTS900 ma być następcą silników rodziny LTS 101. Ten pogrobowiec wojskowego programu ARH-70 na razie nie zdobył jednak cywilnych zamówień / Zdjęcie: Honeywell

O przyznaniu certyfikatu przedstawiciele Honyewella poinformowali podczas targów śmigłowcowych Heli-Expo 2009, które zakończyły się wczoraj w amerykańskim Anaheim.

HTS900 był przewidywany do napędzania wojskowych, rozpoznawczych śmigłowców ARH-70. Program ten, z powodu znacznych opóźnień i przekroczenia budżetu, został jednak zarzucony (zobacz: ARH-70A skasowany).

Silnik okazał się jednak – przynajmniej według producenta – udaną konstrukcją. Jest rozwinięciem popularnej rodziny silników turbowałowych LTS 101 o mocy od 650 do 850 KM, które napędzają m.in. śmigłowce Bell 222A, B i UT, Eurocopter AS350 AStar czy MBB/Kawasaki BK 117.

HTS900 ma maksymalną moc ponad 1000 KM, na poziomie morza i przy standardowych warunkach pogodowych. W porównaniu do poprzedników, charakteryzuje się lepszymi parametrami pracy w wysokich temperaturach, ma także niższe o 5-10% zużycie paliwa. Serwisowanie odbywa się na podstawie parametrów zużycia, a nie resursów godzinowych lub czasowych. Producent zapewnia, że zmniejszy to zdecydowanie koszty użytkowania.

W trakcie prób, związanych z programem ARH-70, silniki HTS900 wylatały już ok. 1000 h. Nie można jednak zapominać, że to właśnie kłopoty z jednostką napędową były jedną z podstawowych przyczyn opóźnienia programu ARH-70. 21 stycznia 2007 jeden z czterech śmigłowców tego typu miał twarde lądowanie z powodu utraty mocy (zobacz: Mniej śmigłowców Bell ARH-70). Stało się to zaledwie na kilka miesięcy przed planowanym terminem pierwszych dostaw i skutkowało długą przerwą w programie prób w locie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.