Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Współdziałanie platform załogowych i bezzałogowych

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 25 kwietnia 2018

Airbus Helicopters i Schiebel zademonstrowały nowe zdolności w zakresie współdziałania platform załogowych i bezzałogowych.

W ramach procedur testowych udało się rozwiązać problemy związane z zakłóceniami transferu danych i kompatybilnością elektromagnetyczną między bsl a śmigłowcem. Z wiropłatem zintegrowano również kompletny system planowania misji i sterowania. Podobny system dla S-100 dostarczył Schiebel. Następnym krokiem będzie optymalizacja interfejsu człowiek-maszyna w oparciu o analizę stopnia obciążenia pracą załogi na podstawie wyników prób w locie / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters i Schiebel przetestowały zdolności w zakresie współdziałania platform załogowych i bezzałogowych ( MUM-T, Manned Unmanned Teaming) z udziałem śmigłowca H145 i bezzałogowego statku latającego pionowego startu i lądowania Camcopter S-100 (Camcopter S-100 w poszukiwaniu zbiega, 2018-01-29). Producenci przeprowadzili loty próbne ze wsparciem austriackiej Agencji Uzbrojenia i Technologii Obronnych.

Dwa statki powietrzne wykonały wspólne loty według różnorodnych scenariuszy, w tym w zakresie wykrywania obiektów znajdujących się w miejscach niedostępnych dla śmigłowców konwencjonalnych. S-100 był sterowany przez operatora znajdującego się na pokładzie H145. W czasie lotów kontrolę nad bezzałogowcem okresowo przekazywano stacji naziemnej, co miało symulować powrót platformy załogowej do bazy celem uzupełnienia paliwa.

Próby prowadzone przez Airbus Helicopters i Schiebela osiągnęły poziom zdolności MUM-5 LOI 5. Oznacza to, że platforma załogowa mogła utrzymywać pełną kontrolę nad bsl, w tym w trakcie jego startu i lądowania. LOI 1 to poziom najniższy, w ramach którego mamy do czynienia z pośrednim odbiorem, bądź transmisją danych zebranych przez sensory bezzałogowca do platformy załogowej.

- Metodyka MUM-T stanowi zwielokrotnienie zdolności obu systemów - powiedział Mark R. Henning, manager programu w Airbus Helicopters. - Mniejsze bsl, zdolne do pionowego startu i lądowania, mogą na przykład oblatywać przeszkody, takie jak drzewa czy budynki, w odległości bliższej niż śmigłowiec. Mogą one służyć do eksplorowania nieznanego terenu i dostarczania informacji załodze śmigłowca, która swoje działania prowadzi z bezpiecznego miejsca i która może następnie wejść do akcji z lepszymi efektorami, posiadając jasny obraz sytuacji, zapewniony przez bsl. Nasz powietrzny system zarządzania współpracą platform załogowych i bsl stanie się bardzo atrakcyjnym elementem w całym asortymencie naszych produktów, w tym NH90, NFH czy w przypadku śmigłowców Tiger i H145. Stanowi on bowiem niezwykle wartościowy element zdolności operacyjnych - dodał.

Zdolności MUM-T mogą być wprowadzone w dowolnym typie śmigłowca. Można też dokonać integracji z dowolnym typem bezzałogowca. Program przeznaczony jest w szczególności dla nowego systemu VSR 700 UAS Airbus Helicopters. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.