Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odszedł Zbigniew Chłopecki

Ludzie, Pożegnania, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 02 sierpnia 2018

W nocy z 30 na 31 lipca zmarł st. chor. sztab. pil. rez. Zbigniew Chłopecki – założyciel i prezes Fundacji Wiedeńczyk An-2.

Zbigniew Chłopecki spędził za sterami łącznie około 4500 h, z czego wiele pilotując samolot, który darzył szczególnym sentymentem i który dzięki niemu nadal lata – An-2TD Wiedeńczyk …/ Zdjęcie: Marcin Sigmund 

Zbigniew Chłopecki ps. Funiek urodził się 22 stycznia 1956 w Radomiu w rodzinie o wojskowych i lotniczych tradycjach. W 1976 rozpoczął naukę w Szkole Chorążych Wojsk Lotniczych w Dęblinie, którą ukończył w 1979.

Po szkole otrzymał przydział do 13. Pułku Lotnictwa Transportowego (później przemianowanego na 13. Eskadrę Lotnictwa Transportowego i 8. Bazę Lotnictwa Transportowego) jako pilot samolotów An-2, na których służył w Balicach aż do wycofania ich z użytku w Siłach Powietrznych w 2012 (8. BLTr. uhonorowała swego patrona, 2018-05-09).

W toku służby uzyskał klasę mistrzowską pilota wojskowego, odznakę i tytuł Zasłużonego Pilota, spędzając za sterami około 3700 h, wykonując loty dzienne i nocne w każdych warunkach atmosferycznych, na desantowanie skoczków, ratownicze i holując podczas strzelań ostrą amunicją cele powietrzne dla śmigłowców Mi-2 i Mi-24.

Po odejściu do cywila w styczniu 2014 nie rozstał się z lataniem, bowiem już od 2006 ze swoim przyjacielem z jednostki i zza sterów st. chor. sztab. pil. Jerzym Antonkiewiczem czynił starania mające na celu założenie fundacji, która zajęłaby się utrzymaniem w stanie lotnym samolotu An-2TD Wiedeńczyk, którym 1 kwietnia 1982 trzech pilotów z 13 Pułku Lotnictwa Transportowego wraz z rodzinami uciekło z Polski do Wiednia.

To dzięki ich staraniom samolot ten otrzymał efektowne smocze malowanie i stał się nieoficjalną maskotką jednostki z Balic.

Fundację Wiedeńczyk An-2 udało się im założyć w końcu sierpnia 2013 i od tamtej pory z powodzeniem zajmuje się ona utrzymaniem w stanie zdatnym do lotu Wiedeńczyka, który obecnie jest jednym z 3 latających eksponatów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (Wiedeńczyk wyremontowany, 2016-04-14).

Będąc już w cywilu Zbigniew Chłopecki uzyskał uprawnienia instruktorskie i do końca swoich dni nie rozstał się ze sterami, spędzając za nimi łącznie około 4500 h, wielokrotnie prezentując na imprezach samolot, który darzył szczególnym sentymentem i który dzięki niemu nadal lata – Ana-2TD Wiedeńczyk

Ostanie pożegnanie Zbigniewa Chłopeckiego odbędzie się we wtorek 7 sierpnia o godz. 12:20 w kwaterach wojskowych Cmentarza Batowickiego (Cmentarza Prądnik Czerwony) w Krakowie.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra