Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

LCS – a jednak cztery

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 marca 2009

Lockheed Martin podpisał w poniedziałek z US Navy umowę o dostawie trzeciego okrętu klasy Littoral Combat Ship (LCS). Rozmowy w sprawie budowy 4. jednostki prowadzi również konkurencyjny General Dynamics.

Trimaran General Dynamics/Austala. US Navy zdecydowała się na powrót do pierwotnego planu - oceny obu konkurencyjnych konstrukcji, w oparciu o 4 testowe jednostki. Zdecydowane przekroczenie terminów prac i kosztów zostało zakamuflowane rozbiciem kontraktów w czasie. Trudniej jest płacić jednorazowo 1,8 mld USD za 4 jednostki, za które w Europie zapłaciłoby się 2 razy mniej. Łatwiej wydawać dwukrotnie po 900 mln... / Zdjęcie: Altairisfar

Plany US Navy zakładają pozyskanie w ciągu najbliższych kilkunastu lat 55 okrętów LCS, o wyporności standardowej ok. 2500 t, przeznaczonych do działań na wodach szelfowych. O kontrakt ubiega się Lockheed Martin, proponując klasyczną jednostkę USS Freedom oraz General Dynamics z trimaranem USS Independence. Pierwszy czerpie ze wzorów europejskich, drugi oparty został o konstrukcje australijskiego Austala (zobacz: LCS 1 w służbie, Wodowanie drugiego LCS).

Pierwotnie zakładano wybudowanie 4 jednostek, po dwie przez konkurencyjne grupy przemysłowe. Jednak ich koszt jednostkowy szacowano na 220 mln USD. W czasie prac badawczo-rozwojowych i montażowych koszt ten wzrósł jednak dwukrotnie i władze zdecydowały się poprzestać na dwóch prototypach, po jednym od każdego z konkurentów. Pełny zakres prób miał wskazać, która konstrukcja powinna zostać skierowana do produkcji seryjnej. Ostatnia decyzja US Navy oznacza jednak powrót do dawnej koncepcji. Umowa z grupą przemysłową Lockheed Martina stanowi, że LSC-3 zostanie dostarczony dla marynarki w 2012. Negocjacje z GD, na temat budowy LCS-4 jeszcze się nie zakończyły.

Na razie nie ujawniono wartości kontraktu (przyszły właściciel wielokrotnie sygnalizował jednak, że chce znacznego zmniejszenia kosztów). Wiadomo jedynie, że decyzją senatu, każdy kolejny okręt tego typu nie powinien kosztować więcej, niż 460 mln USD. Tyle, że środków tych jeszcze nie przyznano. Powinny one znaleźć miejsce w budżecie na 2010. Ten jednak nie został jeszcze zatwierdzony. Co więcej, w projekcie budżetu ma być zawarte częściowe finansowanie budowy następnych 3 jednostek klasy LCS. Negocjacje cenowe będą więc prowadzone równolegle do rozmów, dotyczących szczegółów budowy kolejnych jednostek i prac nad przyszłorocznym preliminarzem resortu obrony.

Według amerykańskich mediów LSC-3 i -4 będą charakteryzowały się stosunkowo niewielkimi zmianami konstrukcyjnymi, w stosunku do prototypów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.