Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne zamówienie na CSeries

Lotnictwo cywilne, 02 kwietnia 2009

Władze Bombardiera podpisały drugą umowę na rozwijane samoloty regionalne CSeries. Brak zamówień stawiał pod znakiem zapytania program budowy konkurenta dla Boeingów rodziny B737, Airbusów A320 i Embraerów E-195.

Artystyczna wizja CS300. Samoloty CSeries będą w dużej mierze wykonane z kompozytów. Napęd zapewnią dwa silniki Pratt & Whitney PW1000G o ciągu 93-104 kN każdy. Mają one charakteryzować się o 10-15% mniejszym zużyciem paliwa, w porównaniu do obecnie wykorzystywanych silników samolotów regionalnych. Zasięg maszyny ma wynosić od 4074 do 5463 km, w zależności od wersji / Rysunek: Bombardier

W ostatnim dniu marca przedstawiciele kanadyjskiego Bombardiera poinformowali o podpisaniu kontraktu z Lease Corporation International (LCI) na dostawy 3 CS100 i 17 CS300. Ich katalogowa wartość to 1,44 mld USD. Umowa zawiera również opcję na dodatkowe 20 maszyn.

LCI to prywatne przedsiębiorstwo, powstałe w 2004, wypożyczające samoloty liniom lotniczym. Obecnie posiada 5 Boeingów i Airbusów, oczekując na dostawy na przełomie tego i przyszłego roku kolejnych 6 A330-300 (liczba zakupionych od 2004 maszyn była zdecydowanie większa i można ją szacować na ok. 40 egz.). Należy do International Lease Finance Corporation, która jest właścicielem aż 900 samolotów.

Ostatnie zamówienie LCI ma być realizowane nie wcześniej, niż od 2013. W tym roku bowiem Bombardier przewiduje pierwsze dostawy swoich maszyn CSeries.

Dla kanadyjskiego producenta podpisanie umowy jest ogromnym sukcesem. Mimo sporego zapotrzebowania na samoloty dla 100-150 pasażerów, ten segment jest już dobrze zagospodarowany maszynami Boeinga, Airbusa i Embraera. Z tego powodu Bombardier przez kilka lat nie zdołał podpisać żadnej umowy, w sprawie zakupu rozwijanej przez siebie konstrukcji. Spowodowało to nawet przerwanie prac w 2006. Wznowiono je dopiero rok później, po podpisaniu listu intencyjnego z Lufthansą na 30 samolotów CS100, z opcją na kolejne 20. Przedłużenie się okresu sfinalizowania kontraktu z tym przewoźnikiem, wywołało widoczną irytację władz kanadyjskiego przedsiębiorstwa (zobacz: Problemy Bombardiera), złagodzone dopiero w ubiegłym miesiącu, podpisaniem ostatecznej umowy z niemieckim przewoźnikiem (zobacz: Pierwszy kontrakt na CSeries).

O ile porozumienie z Lufthansą zabezpieczyło produkcję mniejszego modelu, standardowo dla 110 pasażerów, umowa z LCI pozwala na finansowanie produkcji CS300, przeznaczonego dla 130 osób, a w wersji z jedną, turystyczną klasą, nawet dla 149 pasażerów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.